Start:VT 18
Ort: Göteborg
Studieform: Bunden till studieort
Takt:Helfart
Typ:Program
Nivå:Grund
Utbildningsform: Högskola / universitet
Studietid:dag
CSN-berättigat:Ja
Undervisningsspråk:Svenska
Ansökningsinformation:Ansökan öppnar 15/9- 17, sista ansökningsdag 16/10-17
Förkunskapskrav: Se skolans hemsida
  • Om utbildningen
  • Om utbildaren

Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet

Göteborg
Sverige
Visa på karta

Utbildningens hemsida

Jag vet att jag gör skillnad

Magnus Rönnberg studerade alternativ KPU och jobbar nu som högstadielärare på Häggvallsskolan Tjörn.

Varför lärarutbildning
- Sedan tio år driver jag ett företag tillsammans med ett par vänner och vi har specialiserat oss på olika typer av utbildningsuppdrag. Under 2014 valde jag att lägga mindre tid på arbete med våra kunder för att istället dyka djupare inom lärandets konst. Jag ville lära mig mer om hur vi bygger vår förståelse av omvärlden, vilka faktorer som påverkar och vad man kan göra för att underlätta sitt egna och andras lärande. Det fanns ett akut behov av struktur, guidning och stöd i mina studier, något som jag gladeligen lämnade över till GU. Sedan var det inte någon nackdel att få möjligheten att arbeta som legitimerad lärare, jag var nämligen på väg att bli pappa för första gången och såg fördelarna med att kunna planera vardagen lite mer.

Varför plugga i Göteborg
- Främst för att jag bodde i närheten (på Tjörn), men också för att GU var det enda universitet som erbjöd den alternativa KPU:n med förhöjd studietakt som dessutom var riktad mot naturvetare (som jag råkar vara).

Bäst med utbildningen
- Att teori och praktik var så tätt integrerade med varandra.

Jobbar nu
- Deltid på Häggvallskolan på Tjörn; deltidstjänsten gör det möjligt att fortsätta arbeta med det egna företaget, vilket är något jag värdesätter på många sätt.

Första aha-upplevelsen när du började jobba som lärare
- Många elever på högstadiet förväntar sig att kunskap kommer till dem utan ansträngning från deras sida. De föredrar att få de rätta svaren från läraren, snarare än stöd på sin egen väg fram till dessa svar. Jag tror mer på Edisons ord som gäller både för uppfinnande och lärande: ”det handlar om en procent inspiration och 99 procent perspiration.”

Roligaste stund på jobbet
- Diskussioner med elever där jag kan utgå från naturvetenskapliga resonemang för att förklara och länka deras tidigare erfarenhet och kunskap till nya områden. Livet är inte uppdelat i block av ämnen såsom i skolans kursplaner och möjligheten att utveckla elevernas förmåga att reflektera, resonera och relatera för att förstå sig själva, sin omgivning och hur vi beror på varandra är både roligt och utvecklande för mig.

Största utmaningen i jobbet just nu
- Att hitta balansen i arbetet med mina elever för att inte bli uppgiven inför den kroniska känslan av otillräcklighet som alltid verkar lura under ytan. Jag vet att jag gör en skillnad och det är viktigt att känna tillfredsställelse med det jag uppnår.

Läs mer om utbildningen här!
Fråga SYV