Jag valde VO men vill bli inredningsarkitekt!

18 okt 2018
Fråga:
  • Hej, jag började 1:a året på gymnasiet i augusti och går i vård och omsorg, men jag vill bli inredningsarkitekt. Och jag vet att VO har inget med inredningsarkitekt att göra :c. Vad ska jag göra? Jag trivs verkligen i klassen men tror inte att VO kommer hjälpa mig till att bli inredningsarkitekt eller hur det nu är. 

Svar:

19 okt 2018
Hej, Vad roligt att du vill bli inredningsarkitekt! För inredningsarkitekt yrket kan det se lite olika ut med behörigheter beroende på vilken universitet/högskola utbildningen ges på. Gemensamt för de flesta, om inte alla utbildningar, är grundläggande behörighet. Denna behörighet får du av alla högskoleförberedande program och även om yrkesprogram om du väljer till det. Sedan finns det ofta också andra prover som står för den särskilda behörigheten och där urvalet görs på konstnärlig grund. Det kan handla om arbetsprover, skriftlig motivering och intervjuer. Exakt hur dessa ser ut kan som sagt variera.  Fundera gärna på vilken utbildning till inredningsarkitekt du vill gå och kolla upp behörigheten för just det. Som ett exempel så finns Konstfacks kandidatprogram i Inredningsdesign. För det krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. Det kan du få från ditt program om du väljer till det. Urval görs också på konstnärlig grund och baseras på arbetsprover, skriftlig motivering och intervju. Så om du inte vill byta program behöver du inte göra det. Du behöver bara lägga till den grundläggande behörigheten och sedan är det bra om du ägnar dig åt konst på din fritid så du är redo för konstnärliga arbetsprover när det är dags att söka. Lycka till!