hjäöå

12 dec 2018
Fråga:
Hej! Jag är sångerska och precis tagit studenten på en estetisk linje inriktning sång. Nu vill jag fortsätta hålla på med musik. Utveckla min sång, artisteri, osv. Men jag vet inte vilken utbildning jag ska välja. Vad är skillnad på högskola och folkhögskola. Varför ska jag välja folkhögskola om jag inte går högskola utan bara blir behörig? vad är det jag ska bli behörig för. Jag är verkligen fövirrad. Jag vill plugga i stockholm inriktning sång jazz, pop eller rock. Jag undrar igentligen vilken utbildning och vad plugga folkskola innebär och samt högskola. Hur påverkar de mig osv.

Svar:

12 dec 2018
Hej, Högskola och Folkhögskola är väldigt olika skolformer. Folkhögskola är inte samma nivå som högskola. Man kan bli behörig till högskolan genom att gå folkhögskola om man skulle sakna gymnasiebetyg. Så det kan vara ett sätt att bli behörig för att sedan fortsätta till högskola. Vilket inte är aktuellt för dig eftersom du redan har gymnasieexamen. Men sedan kan det finnas utbildningar på folkhögskola inom musik som kan vara intressanta att gå ändå. Då oftast för att du ska få tid att utveckla ditt intresse. Läs mer om Folkhögskola här: http://allastudier.se/tips-o-fakta/12-folkh%C3%B6gskola/.  På högskolenivå handlar det oftast om teoretiska studier om man läser till exempel musikvetenskap. Men man kan också studera på Musikhögskolan som utbildar musiklärare, kyrkomusiker, musiker, tonsättare, dirigenter, och musikproducenter. Ta gärna kontakt med själva skolan för att få vägledning om vad som passar dig. Lycka till!