Komplettering av utländska studier

14 dec 2018
Fråga:
Hej Jag har pluggat gymnasiet utomlands i Indien. Mitt omräknade meritvärde är 14,70. Jag är intresserad av sjuksköterska programmet men är inte behörig. Jag har särskild behörighet inom : Naturkunskap 2 Fysik 1a och Matematik 3c. Jag har även skrivit TISUS provet som jag blev godkänd på. Nu undrar jag hur jag kan bli behörig men samtidigt höja mitt meritvärde. Tack i förhand. MVH Naima

Svar:

17 dec 2018
Hej Naima, Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har: Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1. För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs också Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Det verkar alltså inte som att det krävs så mycket för att du ska bli behörig.  Du ska ta kontakt med Komvux i din kommun där du kan läsa in de kurser som eventuellt saknas. Sedan kan du skriva prövningar i kurser dör du vill höja ditt betyg. Komvux kan hjälpa dig med att planera dina studier där. Du kan även skriva högskoleprovet för att öka dina chanser ytterligare (eller skriva högskoleprovet istället för att göra prövningar om du vill det). Lycka till!