studera på senare dar

11 nov 2018
Fråga:
Hej. Jag är en 47 årig kvinna som har gott vård och omsorgsprogrammet i slutet på 80-talet. Sen dess har jag jobbat som undersköterska på olika sjukhus. Jag började studera vidare till operationssköterska i början av 90-talet men det var inte riktigt det jag ville ,så jag hoppade av. Nu är jag trött på vården och vill utbilda mig till något annat mer stillasittande jobb. Något tex. inom administration Jag skulle vilja studera i Linköpings kommun. Skulle vara tacksam om lite vägledning och information. Tack i förhand

Svar:

12 nov 2018
Hej, Vad kul att du vill byta yrke! Det finns många mer adminstrativa jobb att välja på och det är bra om du kan fundera lite mer på vad du skulle vilja göra, mer än att det är ett adminstrativt jobb. Jag skulle rekommendera att du gick och pratade med en studie-och yrkesvägledare som kan hjälpa dig att fundera kring ditt nya utbildnings- och yrkesval. Kolla med din kommun om det finns ett vägledningscentrum du kan gå till. Om inte så kan du uppsöka skolor i  Linköpings kommun som du skulle kunna tänka dig att studera på. De flesta skolor har en en SYV som du kan boka ett samtal hos.  Fundera också på vilka skolformer som du tror skulle kunna passa dig. Här kan du läsa på om vad som finns och sedan klicka dig vidare till olika utbildningar: http://allastudier.se/skolor/. Läs på om de utbildngar som finns i  Linköping om det är där du vill studera. Du kan börja med att försöka vara öppen för allt och även läsa på om det som du inte direkt attraheras av. Fundera sedan på alla aspekter av yrket du funderar på. Du kan till exempel fundera på hur det passar med dina talanger, intressen, begränsningar, potential och värden. Efter ett tag borde du kunna få ner alternativen till några få och då kan du kolla upp de alternativen lite nogrannare. Till exempel kan du prata med människor som jobbar inom dessa yrken, prata med arbetsgivare och besöka utbildningen. Själva valet behöver du ju göra själv men en vägledare kan stötta dig i processen. Så det bästa är om du lägger ner lite tid på att själv ta reda på infomation och fundera på dig själv och vad du vill. Och sedan även försöker hitta en SYV som du kan boka ett samtal med.  Lycka till!