CSN

10 okt 2018
Fråga:
Hej! Jag har funderat på att gå en utbildning till konditor i Schweiz, Lucern. Men det är priset som får mig att tveka lite. Den är CSN berättigad, men min fråga är hur mycket kommer man betala ungefär varje månad efter utbildningen? Och hur länge? Sen om jag skulle vilja plugga till något annat efteråt, kommer jag fortfarande kunna få CSN på den utbildningen? 

Svar:

10 okt 2018
Hej, Jag förstod inte om själva utbildningen kostade. Om det finns en terminsavgift så kanske inte CSN kan täcka alla kostnader. Kolla först med skolan om och vad terminsavgiften ligger på. Sedan kan du läsa på mer på CSN:s webbplats om vad du kan få i bidrag och lån för utbildningen.  Sedan får du fundera på en budget för studierna där du räknar in boendekostnader, terminsavgifter och allt annat som kan behövas. Sedan kan du jämföra det med vad du kan få i CSN. För en plan för vad du ska betala tillbaka på lånet måste du kontakta CSN. Det måste du även göra med frågan om hur mycket studiemedel du kommer ha kvar efter utbildningen.  Lycka till!