Utlandsstudier

25 nov 2018
Fråga:
Jag undrade om utländsk examen i tex flygplanskontrollant eller gränspolis på flygplatser funkar i Sverige? Om jag utbildar mig i ett Europeiskt land och vill jobba i Sverige som ex gränspolis (de som kontrollerar pass på flygplatsen) eller som kontrollant för bagage på flygplatsen, måste jag läsa extra kurser eller fungerar det att söka jobb som vanligt?

Svar:

26 nov 2018
Hej, Polisens antagningskrav gäller samtliga sökande, även om du redan har en utländsk polisutbildning. Om du klarar dig genom hela antagningsprocessen och blir antagen till polisutbildningen, kan du begära en validering av din utländska utbildning av Polismyndigheten. Eventuellt kan du få tillgodoräkna dig delar av din utländska utbildning. Hur stor del du får tillgodoräkna dig beror på i vilket land utbildningen är genomförd. För attt vara tulltjänsteman eller flyplanskontrollant behöver du dock inte vara polis. Nyanställda tulltjänstemän får genomgå en grundutbildning vid anställningens start och det krävs inte mer än en gymnasieexamen för att få söka så där kan säkert tidigare erfarenhet från ett annnat land vara meriterande när man söker jobb.  För polis gå det alltså inte att få jobb utan att först gå den svenska utbildningen men för att söka jobb som flygplanskontrollant eller tulltjänsteman behöver du inte ha en specifik utbildning. Du kan alltså då söka jobb redan efter gymnasiet utan att vidareutbilda dig i Sverige eller i annat land. Skulle du hitta en utbildning eller ett jobb inom dessa områden i ett annat land skulle det dock vara meriterande. Lycka till!