språk kurs och vidare studier

20 feb 2019
Fråga:
Hej mitt namn är Maria. Jag skulle velat studera i utomlands först med språket sedan försöka studera vidare meden inriktning. Jag undrar hur ska jag börja? Jag är 36 år och är ensamstående mamma med två 15 och 10. Just nu plyggar jag min engelska på Komvux. Skulle ni kunnat vägleda mig ?  Vänliga hälsningar  Maria 

Svar:

20 feb 2019
Hej Maria, Det är svårt att svara på utan att veta lite mer. Jag tror det kan vara en bra idé om du kan boka in ett vägledningssamtal på Komvux där du pluggar nu. Sedan får du fundera på vad du vill lite mer konkret. Finns det ett speciellt land du vill studera i? Finns det ett språk som du känner att du vill kunna? Vad är det för yrken som intresserar dig och vilken utbildning krävs för dessa?  När du vet lite mer om vad du vill blir det lättare att sedan planera för hur du ska nå dit. En vägledare kan hjälpa dig att fundera kring detta men det krävs att du får komma på ett längre samtal (eller gärna flera) hos en utbildad studie-och yrkesvägledare. Om ditt Komvux inte kan hjälpa dig med det kan du kolla upp om din kommun har ett vägledningscentrum som du kan gå till.  Här kan du läsa mer om var man kan hitta en vägledare: http://allastudier.se/tips-o-fakta/28-s%C3%A5-hittar-du-studiev%C3%A4gledare/. Lycka till!