Veterinär

22 feb 2019
Fråga:
Hej!
Jag går min sista termin på gymnasiet, mer specifikt - estet linjen.  I framtiden vill jag gärna jobba som veterinär och planerar då att plugga vidare på folkhögskola (naturvetenskapligt basår) direkt efter gimnasiet för att skaffa mig behörighet som gäller i alla fall här i Sverige.  Min fråga gäller antagningen i Polen. Hur ser det ut om man inte har gått natur linjen på gymnasiet men läst till Ma2,3,4 Bi1&2 och Fy1&2  på folkhögskolan?
Är behörigheten som gäller i Sverige samma i Polen?
Måste jag göra något extra för att komma in på utbildningen i Polen? Kan jag ens bli veterinär om jag inte gick natur linjen på gymnasiet? Jag tar gärna emot extra informationer och tips som ni kan ge mig. Tack!  /Talia

Svar:

23 feb 2019
Hej Talia, Man kan alltid skaffa sig behörigheten till den veterinärutbildning som man vill gå efter gymnasiet. Så om du läser in kurserna som behövs för behörighet så ska det inte vara några problem. Behörigheterna till olika veterinärutbildningar i Polen kan se olika ut så jag rekommenderar att du kollar upp behörighetskraven med skolan direkt. Genom att kontakta dem eller genom att gå in på deras webbplats om du inte hittar informationen här på Allstudier. Lycka till!