Studera i Singapore

01 apr 2019
Fråga:
Hej! Min kille har fått jobb i Singapore och jag har funderat lite på om jag ska följa med honom dit och plugga Hotel management som jag alltid drömt om. Det ska tydligen finnas bra skolor där.  Nu till mina frågor-kan jag ta CSN-lån till terminsavgifterna vilken skola det än handlar om eller är det specifika skolor som blir godkända? På nästan alla skolors hemsidor står det "IELTS 5,5" som verkar vara något betyg i engelska. När jag kollade upp det på antagning står det att mitt C i engelska 6 från gymnasiet kan räknas in som IELTS, stämmer detta eller behöver jag göra ett engelska test för at kunna ansöka? Vad behöver jag för papper och dokument från Sverige för att kunna ansöka? Väldigt tacksam för svar!

Svar:

01 apr 2019
Hej, För utländska utbildningar beror kraven på vilken nivå utbildningen är på. Du kan bara få studiemedel för en utbildning utomlands om motsvarande utbildning ger rätt till studiemedel i Sverige. Om en utbildning inte tidigare är prövad avgör CSN först vilken nivå utbildningen ligger på. I den prövningen utgår CSN i första hand ifrån vilken nivå motsvarande utbildning i Sverige har. Ta kontakt med CSN så får du en bedömning. Läs även mer här: https://www.csn.se/fragor-och-svar/vilka-utbildningar-ger-ratt-till-studiemedel/krav-pa-din-utbildning-for-att-den-ska-ge-ratt-till-studiemedel.html#Utland. IELTS är ett internationellt standardiserat test i engelska. Det är möjligt att engelska 6 bedöms vara likvärdigt men du måste kontakta skolorna för att kolla om de godtar detta eller om de vill att du gör testet. Troligt är att skolorna du vill söka inte omvandlar svenska betyg utan vill ha ett resultat från just detta test.  Vilka dokument du behöver borde framgå på skolornas webbplatser men ta kontakt med dem om något är oklart. Du behöver troligen översätta dina betyg från gymnasiet om du inte har en engelsk översättning på dem redan. Läs mer om det här: https://www.studentum.se/utlandsstudier/oversattning-betyg-och-intyg-8115. Lycka till!