Psykolog utomlands genom kandidatkurs?

21 jun 2019
Fråga:
Hej, Jag har studerat 120 HP på ett program med företagsekonomi som huvudområde. Jag har tagit ut en högeskolexamen, men har bestämt mig för att inte fortsätta då ämnet och karriärvalen inom psykologi intresserar mig mer. Jag har sett genom flera olika universitet i landet att man kan ta ut kandidat i psykologi genom kandidatkurser. Alltså att jag studerar 120 Hp (grundkurs,fortsättningskurs, kandidatkurs) inom psykologi för att ta ut en kandidat med mina tidigare 120 HP inom företagsekonomi.  Min fråga är om jag då kan studera en master eller övergå till ett psykologprogram i utlandet med denna typ av kandidat? Eller måste den innehålla 100 % psykologi kandidaten? Jag tänker mig främst länder inom EU och framförallt Danmark. Min ambition är att bli psykolog och ev. resa tillbaka till Sverige och pröva mig till svenskt legitimerad psykolog gneom social styrelsen.  

Svar:

23 jun 2019
Hej, Här kan du läsa om de regler som gäller för att du ska kunna bli psykolog i Sverige med en utländsk utbildning: https://legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-utanfor-eu-och-ees/psykolog. Det finns även kompletterande utbildningar för utländska psykologer på högskolan. Om du är intresserad av en sådan så kan du kolla upp med högskolan vad som gäller för att du ska vara behörig för att gå en sådan. Det finns vid Uppsala, Lund och Umeå universitet.  Vad som gäller för att läsa en master i psykologi utomlands måste du kolla med den skola det gäller. Det kan vara varierande krav beroende på skola och land.  Lycka till!