Komplettering till min avslutade utbildning

10 apr 2019
Fråga:
Hejsan. Skulle behöva vägledning i vilken utbildning som kan komplettera den jag precis läst som humanistisk socialpedagog på brunnsvks folkhögskola en 2årig utb.  Jag vill antingen jobba som missbruks terapeut, medberoende terapeut, alternativt läsa mer om anknytningsteori.  Vill helst kunna leda grupper osv. Måste vara en efter gymnasial utbildning.  Har tidigare läst omvårdnads programmet när jag gick på gymnasiet men där har jag samlatbetydsdokument. Skulle helst behöva en utbildning nära dalarna då jag har en liten son, alternativt en distans utbildning. Kravet är att utbildningen måste vara csn berättigad. Återkoppla gärna, då detta är en hel djungel att hitta rätt själv. 

Svar:

11 apr 2019
Hej, här finns en del utbildningar som kanske kan passa dig med tanke på dina mål https://www.studentum.se/utbildning/utbildning-missbruk-beroende. De här utbildningarna är dock yrkesutbildningar vilket gör att man måste betala för dem själv. Vill du ha en utbildning på området som inte är privat så måste du titta på till exempel YH-utbildning till behandlingspedagog eller en högskoleutbildning till exempelvis psykolog, socionom eller psykoterapeut. Lycka till!