Behandlingspedagog utbildning

14 dec 2018
Fråga:
Hej , jag vill ha information gällande utbildning. Jag har läst Integrationsassistent utbildning (IA) , och vill veta  vad jag skulle läsa eller vilka kurser att skulle bli Behandlingsassistent ,  Behandlingspedagog eller Socialpedagog eftersom att jag jobbar som Behandlingsassistent  på LVM hem Gudhemsgården. Eller jag  måste läsa allt från början . Inom IA utbilning har jag läst  Etnicitet och kulturmöte , Kultur-och idehistoria , Internationela relationen , Utveckling och lärande, Sociologi , Socialpedagogik ( professionelt arbetssätt mm.), Psykologi , Etik och människans livsvilkor, Religion, Examenarbete ( studiebesök , praktik , dok.) , Jag har läst också SVA1 , SVA2 ,SVA3, Samhälle 1 och 2 , Religion 1 Engelska  1,2, 3, 4  och nu läser 5. Nu , läser jag till elevassistent på Hjo Folkhögskola  ( Socialpsykologi , sociologi 2 , Socialpedagogik 2, Ledarskap , Informations- och Kommunikations Teknik - IKT)

Svar:

17 dec 2018
Hej, Det finns både högskoleutbildningar och Yrkeshögskoleutbildningar i Sverige som leder till en kvalificerat examen inom behandlingspedagogik. Så jag skulle rekommendera att du kollade upp dessa och kontaktar den skola du är intresserad av för att få mer information. Det är möjligt att du skulle kunna tillgodorökna dig något av dina tidigare studier på någon utbildning men det måste du ansöka om efter att ha blivit antagen.  Lycka till!