Byte av karriär

14 aug 2018
Fråga:
Hej! Jag har i fyra år studerat till att bli något inom mediayrket och förra året fick jag min kandidatexamen som webbredaktör. Jag har sedan dess kämpat och sökt jobb men ej lyckats. Motivationen sjunker tyvärr och jag börjar redan fundera på att byta karriär, trots att jag inte ens har börjat. Sedan jag avslutade min utbildning har jag jobbat som barnskötare och detta är ett jobb jag verkligen trivs med. Jag har därför börjat fundera om jag ska studera till förskollärare. Som det känns nu vill jag inte behöva leva med ostadig ekonomi och behöva kämpa såhär hårt för att få ett jobb speciellt länge till. Att börja studera igen ger mig trygghet i livet eftersom jag också vet att det kommer leda till ett framtida jobb då det är sådan brist på lärare i Sverige. Men jag vet heller inte om det är rätt att ge upp när jag heller inte ens vet hur det är att arbeta som webbredaktör. Jag skulle behöva lite rådgivning.

Svar:

15 aug 2018
Hej Jennifer, Jag förstår att det är svårt men tyvärr kan jag inte ge dig ett råd här eftersom det måste vara helt upp till dig själv hur du vill leva. Du kan fundera på vad du värderar mest i ett arbeta och vilket arbete du tror kan ge dig det. Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer men jag önskar dig lycka till med ditt val!