Visa allastudier.se som: Mobil

Digital Art Director och Copywriter

Borås Stad - Borås Yrkeshögskola
Sammanfattning
Yrkeshögskola
Borås
400 yh-poäng
Heltid
Startdatum: 2020-08-24 - Borås

Digital Art Director och Copywriter

Vill du arbeta med reklam, grafisk formgivning eller marknadsföring? Då är Digital AD/Copy en yrkesroll för dig!En digital AD/Copy har kunskapen, förmågan och kompetensen att skapa koncept och innehåll som kunder vill ha och är därför en mycket efterfrågad kompetens. Du lär dig blad annat ta fram målgruppsanpassat digitalt material i form av bild, text och rörligt material för hemsidan, nyhetsbrev, blogg och sociala media med mera.Dina framtida yrken och arbetsmarknadenDu behövs. Behovet av kompetensen är stort inom såväl privata företag som offentlig verksamhet där den digitala närvaron blir allt viktigare. Det finns därför goda möjligheter till anställning. Men vår snabbt föränderliga digitala värld ställer krav på dig. Du behöver alltid vara beredd att lära nytt och tänka om. Utbildningen Digital AD/Copy ger dig en plattform där du kan utveckla dina färdigheter och dina kunskaper för att ta dig vidare.Framtida arbetsuppgifterKundkommunikationen och handelsmönstren blir alltmer digitala och det föder nya kompetensbehov inom rollen som art director och copywriter. Som färdig student kommer du sannolikt att jobba som Art Director eller Copywriter.Teori förenas med praktikFöreläsningar blandas med praktiskt arbete; studiebesök varvas med spännande gästföreläsningar. 25 procent av din utbildningstid är du ute på praktik där du bygger upp ett stort och värdefullt nätverk. Under de två LIA perioderna (lärande i arbete) utvecklar du färdigheter och fördjupar dig i din framtida yrkesroll.Som studerande på Digital AD/Copy har du också tillgång till E-handelsstadens frukostföreläsningar. Du använder aktivt dessa möten för att bygga och skapa ditt framtida nätverk.Teoretiska kunskaper. Du lär dig utveckla attraktivt och målgruppsanpassat digitalt material. Du förstår den nya köpprocessen från kundperspektivet och hur kundresan ser ut. Du får specialiserade kunskaper om varumärkets betydelse för kundföretagets långsiktiga strategier och här ingår även kunskaper i digitala medier och tekniker samt kunskap om mediekanaler och medieval. Du får även specialiserade kunskaper om kunskaper om grafisk form, typografi samt rörlig och traditionell bild och vi jobbar i Adobe CS-miljön.Praktiska färdigheterDu får färdighet i att skapa en marknadsplan och du gör en kampanjplan som följer denna. Du förstår och kan använda sociala medier för att nå din valda målgrupp och du vet värdet av personas och ser styrkan i storytelling. Du har färdighet i att sätta upp kampanjer i Google Adwords och kan använda din kunskap om mätteknik och målvärde för en webbplats (KPI) för att utveckla kampanjen. Du lär dig att i team planera och genomföra uppdrag där kreativitet för utformning av reklamidéer spelar en central roll. Här ingår att identifiera och skapa visuell kommunikation där grafisk form, typografi och bild ingår samt kommunicera, skapa, utveckla och vårda ett företags varumärke. I utbildningen ingår även möjligheten att certifiera sig i Google Analytics.

Förkunskaper

Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande: 1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning. 2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1. 3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning. 4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Förutom detta ställs följande krav: Kurser: Teoretiska kurser som finns på fler program Engelska 6, 100p Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p

Hitta till utbildaren

Borås Stad - Borås Yrkeshögskola