Visa allastudier.se som: Mobil
Sammanfattning
Yrkeshögskola
Stockholm
300 yh-poäng
Heltid
Startdatum: 2020-01-01 - Stockholm
 Frans Schartaus Handelsinstitut

Visual Merchandise

Din framtid som Visual MerchandiserUtbildningen ger dig de kunskaper, färdigheter och kompetenser som du behöver för att arbeta med visuell kommunikation inom framförallt butik men även ehandel och event. Handeln omsätter idag ca 751 miljarder. Branschen består av 46 000 butiker och har idag drygt 300 000 anställda. I Sverige finns 373 köpcentrum och handelsområden. En undersökning som Tillväxtverket gjort visar att detaljhandeln bl.a. efterfrågar medarbetare med följande kompetenser; ledarskap, marknadsföring och butiksinredning.Efter examen ska du kunna arbeta som:Visual Merchandiser inom e-handelVisual Merchandiser i butikVisual Merchandiser inom event/PR/home stylingSkyltfönsterdesigner/stylistEgen företagare inom Visual MerchandiseVisual Merchandiser med säljkompetens Goda framtidsutsikterHandeln är en tillväxtbransch som är i en förändringsprocess i och med digitaliseringen. Trots att de fysiska butikerna fått konkurrens av olika ehandelsföretag kommer butikerna inte att upphöra. Istället kommer Multi Channel Retailing, att företagen finns på flera olika plattformar och det är upp till kunden att bestämma var man vill handla. För att de fysiska butikerna inte ska bli s.k. showrooms där folk klämmer och provar saker för att sedan köpa på nätet efterfrågar butikerna duktiga visual merchandisers som kan ge konsumenten en unik butiksupplevelse. Ehandeln har även ökat behovet av Visual Merchandisers på nätet. Arbetslivet visar ett mycket stort intresse för utbildningen och skolans nära samarbete med flera butikskedjor garanterar att du får rätt kvalifikationer för din framtida karriär.Allt du behöverDet arbetslivet efterfrågar är Visual merchandisers som har mästrat både den kreativ biten och har ett fokus på affärsmannaskap och lönsamhet. Utbildningen omfattar därför tre terminers studier varav ca en tredjedel utgörs av Lärande I Arbete (LIA-praktik) i butik, på ett ehandelsföretag eller med mässevent. För att ge dig ett helhetsperspektiv omfattar utbildningen bl.a. kurser i Butiksekonomi, Butikslayout, belysning och inredning, Färg, form och materiallära, Kreativ idéprocess och presentationsteknik, Kvalificerad försäljning, Varuvisning, E-handel och Ritprogram. Den nära verklighetsanknytningen går som en röd tråd genom hela utbildningen och studiebesök och föreläsare från branschen ingår som mycket viktiga delar i kursupplägget. Utbildningen är på heltid så räkna med att arbetsinsatsen kommer att kräva 40 h i veckan.

Förkunskaper

Du är behörig att antas till en yrkeshögskoleutbildning om du uppfyller något av följande: 1. Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning. 2. Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1. 3. Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning. 4. Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Förutom detta ställs följande krav: Kurser: Teoretiska kurser som finns på fler program Engelska 6, 100p Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p

Frans Schartaus Handelsinstitut

Frans Schartaus Handelsinstitut

Din framtid börjar här Vårt erbjudande till dig är väldigt konkret. Hos oss erbjuds du en utbildning som är relevant och mitt i prick, just det som näringslivet efterfrågar. Efter examen har du rätt kompetenser, färdigheter och kunskaper för att kunna gå...


Läs mer om Frans Schartaus Handelsinstitut och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Visual Merchandise
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

Hitta till utbildaren

Gör en intresseanmälan

För att beställa information om Visual Merchandise, fyll i följande uppgifter: