Spelmotorarkitektur

Göteborgs universitet
Sammanfattning
Fristående kurser (avancerad nivå)
Göteborg
7.5 hp
Deltid
Klassrum
Startdatum: Vår 2023 - Göteborg

Spelmotorarkitektur

Utformningen och implementeringen av de grundläggande komponenterna i en spelmotor är kärnan i kursen Game Engine Architecture. Kursen fokuserar huvudsakligen på 2-dimensionella spel även om andra typer av spelmotorer diskuteras, och studenter som vill utforska 3D-spelmotorer kan göra det som en del av uppgiften. Som exempel utvecklas under kursen en spelmotor som inkluderar flera av nyckelaspekterna av professionella spelmotorsystem.

Kursen behandlar tidskrav, spelobjektarkitektur, kollisioner mellan objekt och enkel fysik. Kursen kommer också att diskutera relevanta designbeslut och designmönster. Det förväntas inte under denna kurs att du ska utveckla en genomförbar konkurrent för det som finns på marknaden. Snarare är processen att bygga en spelmotor avsedd att vara belysande när man utvecklar spel i mer robusta motorer.

Förkunskaper

För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat kursen DIT224 Datorgrafik, 7,5 hp, eller motsvarande. Följande kunskapsnivå i Engelska krävs; Engelska 6/Engelska B eller motsvarande från ett erkänt internationellt test, t.ex. TOEFL, IELTS.

Göteborgs universitet

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...


Läs mer om Göteborgs universitet och visa alla utbildningar

Hitta till utbildaren

Göteborgs universitet


Recensioner

Det finns inga recensioner för Spelmotorarkitektur

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön