Funktionshinder - om kategorisering och diagnostisering
Andelen barn och unga som fått en diagnos har ökat markant de senaste 20 åren. I kursen behandlas denna kategoriseringsutveckling ur flera vetenskapliga perspektiv. Innebörden av sociala kategorier, diagnoser, funktionsnedsättningar och funktionshinder samt deras förhållande sinsemellan problematiseras. Konsekvenser belyses ur såväl ett grupp- och samhällsperspektiv som i förhållande till individers identiteter, stigmatisering och delaktighet. Kursen, som ingår i ämnet handikappvetenskap, går delvis på distans men innehåller också campusförlagda träffar då studenten förväntas komma till Högskolan i Halmstad. Dessa träffar består av både obligatoriska och frivilliga moment. Sammanlagt omfattar de obligatoriska momenten 3 seminarier om vardera ca 4 timmar.
Förkunskaper
Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad – här börjar framtiden
Högskolan i Halmstad bildades 1983 och har cirka 10 000 studenter. Välj mellan ett 50-tal program på grundnivå och avancerad nivå och över 130 fristående kurser. Högskolan i Halmstad är en innovativ högskola och passar dig som vill vara med och driva utvecklingen framåt....
Hitta till utbildaren
Högskolan i Halmstad
Recensioner
Det finns inga recensioner för Funktionshinder - om kategorisering och diagnostisering
Jobb & Lön
Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?
Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.