Digital Analys

IHM Affärsutveckling
Sammanfattning
Yrkesutbildning
Distans
6 halvdagar
Deltid
31 125 SEK inkl. moms
Distans
Startdatum: Löpande starter - Distans
Digital Analys

Digital Analys

FÅ EN HELTÄCKANDE FÖRSTÅELSE FÖR HUR ANVÄNDARE INTERAGERAR MED DIN WEBPLATS

Idag behöver medarbetare på både operativ och strategisk nivå förstå avancerad data för att kunna ta datadrivna beslut. Den här utbildningen säkrar din förståelse för kopplingen mellan datainsamling, analys och reell affärsnytta - och uppgraderar din kompetens inom datadriven marknadsföring till expertnivå.

"Strategiska beslut utifrån dataanalys ökar försäljningen - så har länge varit fallet. Kursen Digital Analys ger dig kunskap om hur du sätter upp digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.

Du får även med dig de senaste verktygen och teknikerna för att verkligen kunna optimera företagets digitala närvaro. Ett första steg är att komma igång med och förstå Google Analytics 4, dess funktionalitet och nya möjligheter.- Fredrik Ekdahl, huvudlärare

FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

Du bör ha grundläggande kunskaper inom digital marknadsföring. För att maximera din investering ser vi också gärna att du har tillgång till ett aktivt Google Analytics-konto.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning
  • Kursen ger dig det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro
  • Du lär dig hur du tar fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsplan
  • Förmåga att läsa av och korrekt analysera data
  • Förståelse för optimeringspotential av det egna företagets marknadsföring och försäljning - helt baserat på data
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

OMFATTNING

6 halvdagar, kl. 08.30-12.30

Kursinnehåll

UTBILDNINGEN OMFATTAR

DIGITALA MÅL OCH FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR WEBBANALYS

Vi kommer att bryta ner spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt tittar närmare på Google Analytics 4.

  • Digitala mål och affärsmål
  • Introduktion till webbanalys och mätningens grunder
  • KPI:er - Digitala mål & Affärsmål
  • Gamla Google Analytics vs nya Google Analytics
  • Genomgång av Google Analytics 4, GA4
    • Kontouppbyggnad och struktur 
    • Navigering, Acquisition
    • Navigering, Engagement

ANALYS OCH MÄTNING

Inom ämnet Analys och mätning kommer vi fokusera på Google Analytics 4 och zooma in på plattformens navigering och funktioner. Vi tar upp de olika komponenterna i plattformen och visar hur du kan ta dig runt och hitta det du behöver. Vi diskuterar också mer avancerade funktioner och möjligheter som att skapa anpassade rapporter och sätta upp mätbara mål.

  • Navigering, Monetization
  • Navigering, Demographics och temp
  • Metrics och Dimensions
  • Rapportering och Dashboards
  • Så fungerar Google Looker Studio

UTVÄRDERING, EFFEKT OCH OPTIMERING

Under kursen kommer vi gå igenom för hur man kopplar samman affärsnytta och analys, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter på effektivast sätt.

Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat.

  • Google Tag Manager
  • Genomgång av eventspårning i GTM
  • Kampanjuppföljning och UTM-spårning
  • Konverteringsoptimering och A/B-testning
  • A/B-testning

Kostnader

För företagsfinansiering: 24 900 kr exkl. moms

För privatfinansiering: 31 125 kr inkl. moms

Huvudlärare på kursen

Fredrik Ekdahl

Efter att ha studerat en 2-årig yrkesutbildning med inriktning på E-handel, har jag sedan sommaren 2016 arbetat som konsult och föreläsare på Topvisible. Mina fokusområden har sedan karriärsstarten varit SEO, SEM samt digital analys. Jag har en förkärlek för Google och har under åren samlat på mig mycket kunskap och erfarenhet om Google’s olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nämna några. Under årens lopp har jag fått inblick i och erfarenheter från många olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar på IHM.

IHM Affärsutveckling

IHM Kompetensutveckling anpassar utbildningar för arbetslivet

Oavsett om du som privatperson investerar i en utbildning, eller gör det på företagets vägnar – ska ny kunskap löna sig (och ge dig mer tillbaka). Det är själva poängen med en investering och därför kommer vårt utbud med: Våra...


Läs mer om IHM Affärsutveckling och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Digital Analys
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

Hitta till utbildaren

IHM Affärsutveckling



Recensioner

Det finns inga recensioner för Digital Analys

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Digital Analys från IHM Affärsutveckling, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön