Visa allastudier.se som: Mobil

Specialistundersköterska Multisjuka äldre, 200 yh-poäng

KompetensUtvecklingsInstitutet KUI
Sammanfattning
Yrkeshögskola
Sverige
Utbildning KUI

Specialistundersköterska Multisjuka äldre, 200 yh-poäng

Ta nästa steg och utbilda dig till Specialistundersköterska Multisjuka äldre! En yrkesroll som innefattar kvalificerat arbete och teamarbete inom geriatrik. Denna YH-utbildning vänder sig till dig som har erfarenhet av att arbeta som undersköterska inom äldrevården. Du läser på halvfart så att du kan kombinera arbete med studier.

Äldrevården står inför nya utmaningar. Vi blir allt äldre och den åldrande människans behov av stöd och hjälp förändras. Multisjuka äldre är en växande patientgrupp som kräver ett individanpassat multiprofessionellt omhändertagande och allt fler vårdas i hemmet. Det ställer högre krav på personalen vilket skapar stor efterfrågan på undersköterskor med specialistkompetens. Allt fler kommuner inrättar särskilda tjänster för specialistundersköterskor.

Specialistundersköterska Multisjuka äldre

4 nya klasser med start i nov 2021

Omfattning: 200 yh-poäng, 80 veckor, 2 år
Studietakt: Halvfart
Studieform: Distans med fysiska träffar
Studieorter: Stockholm, Linköping, Uppsala/Umeå*, Eskilstuna/Visby*
Studiestart: 15 november 2021
Ansökan öppen: 28 juni – 4 oktober 2021

*Satellitort, vilket innebär att du läser utbildningen på distans som på övriga orter men de fysiska närträffarna genomförs via videolänk på plats på satellitorten.

Ansökan Specialistundersköterska Multisjuka Äldre, Distans (Eskilstuna/Visby), nov 2021 ›› Ansökan Specialistundersköterska Multisjuka Äldre, Distans (Linköping), nov 2021 ›› Ansökan Specialistundersköterska Multisjuka Äldre, Distans (Stockholm), nov 2021 ›› Ansökan Specialistundersköterska Multisjuka Äldre, Distans (Uppsala/Umeå), nov 2021 ››

Tidigare starter

Omfattning: 200 yh-poäng, 80 veckor, 2 år
Studietakt: Halvfart
Studieform: Distans med fysiska träffar
Studieorter: Stockholm, Linköping, Uppsala/Umeå*, Eskilstuna/Visby*
Studiestart: 16 augusti 2021
Ordinarie ansökan: Stängd
Öppet för sen ansökan i Linköping: Stängd

Kommande studiestarter

Studiestart Linköping: Aug 2022 
Studiestart Uppsala/Umeå*: Aug 2022 
Studiestart Eskilstuna/Visby*: Aug 2022 

Gör en intresseanmälan ›› Ladda ned Infoblad (pdf) ››

Grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier

  • Kunskaper i svenska
    Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska måste du ha de kunskaper i svenska som behövs för att du ska kunna klara av utbildningen.
  • Utbildning på gymnasienivå, vilket innebär att du uppfyller något av nedanstående:
    • Du har avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning.
    • Du har fått slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.
    • Du har fått slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.
    • Du har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar något av ovanstående.
    • Du är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och är där behörig till motsvarande utbildning.
    • Du har genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

Särskilda förkunskaper

Lägst betyg E i följande kurser från  Vård- och omsorgsprogrammet

  • Etik och människans livsvillkor, 100 poäng
    Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis kurserna Människan socialt och kulturellt och Etik och livsvillkor från Omvårdnadsprogrammet.
  • Medicin 1, 150 poäng
    Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Medicinsk grundkurs och Arbetsmiljö och säkerhet från Omvårdnadsprogrammet.
  • Psykologi 1, 50p
    Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Psykologi A från Omvårdnadsprogrammet.
  • Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
    Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Datakunskap, Arbetsmiljö och säkerhet, Vård och omsorgsarbete, Social omsorg och Omvårdnad från Omvårdnads-programmet. Dessa kurser från Omvårdnadsprogrammet motsvarar tillsammans Vård och omsorgsarbete 1 och Vård och omsorgsarbete 2 i Vård och omsorgsprogrammet.
  • Vård- och omsorgsarbete 2, 150p
    Alternativt betyg G/3 i motsvarande kurser från tidigare vård och omsorgsutbildningar. Exempelvis Datakunskap, Arbetsmiljö och säkerhet, Vård och omsorgsarbete, Social omsorg och Omvårdnad från Omvårdnads-programmet. Dessa kurser från Omvårdnadsprogrammet motsvarar tillsammans Vård och omsorgsarbete 1 och Vård och omsorgsarbete 2 i Vård och omsorgsprogrammet.

Yrkeserfarenhet

Du har minst 1 års yrkeserfarenhet med omfattning minst halvtid som undersköterska med inriktning äldrevård. Du kan styrka din arbetserfarenhet med exempelvis ett tjänstgöringsintyg, arbetsgivarintyg eller ett skrivet intyg från arbetsgivaren. Det är viktigt att det framgår när du har jobbat, vilket omfattning samt med/som vad. Notera att arbetserfarenhet inte enbart kan styrkas av ett anställningsavtal.

Studieform

Utbildningen bedrivs på halvfart på distans med inplanerade närträffar på studieorten. Mellan närträffarna kommer du varje vecka ha schemalagda onlinelektioner samt arbeta självständigt med dina studier via lärplattformen. Eftersom utbildningen går på halvfart går det bra att kombinera arbete med studier. Halvfart innebär 20 timmar/vecka.

Utbildningens mål

Målet med utbildningen är att du ska få fördjupade kunskaper om åldrandet och åldrandets livsvillkor. Du ska också få specialiserade kunskaper inom palliativ vård, geriatrisk omvårdnad, klinisk bedömning, IT och välfärdsteknologi samt rollen som handledare. Efter genomförd examen har du kompetens att arbeta som specialistundersköterska inom äldrevård.

Utbildningens upplägg

Inledande träff

Utbildningen inleds med fysisk träff (på plats på studieorten alternativt via videolänk på satellitorten) så samtliga i klassen ska kunna bekanta sig med varandra och sina lärare. Vid introduktionen går vi igenom skolans rutiner, utbildningsplanen, LIA-process, lärplattform, kursernas mål och övergripande utbildningsplanering.

Distans halvfart

Utbildningen bedrivs på halvfart på distans med inplanerade närträffar. Mellan närträffarna kommer du varje vecka ha onlinelektioner samt arbeta självständigt med dina studier via lärplattformen. Utbildningen ger den studerande tillfälle att omsätta kunskaper i nya sammanhang, att koppla samman teori och praktik samt att reflektera i grupp. Detta ger den studerande en möjlighet till fördjupning och förståelse för hur teorier och forskning kan omsättas till yrkespraxis.

Lärare

KUI har anställda lärare som ansvarar för den övergripande undervisningen, utöver det har vi inbjudna föreläsare från arbetsliv och forskning som bidrar med kunskap och fördjupning utifrån sitt område.

Lärplattform

De studerande får inför varje kurs en studiehandledning med läsanvisningar, tidsschema för inlämningsuppgifter samt datum för fysiska träffar. En indelning i studiegrupper görs för ökad interaktion, stöd och dialog mellan de studerande. Lärplattformen stöder gruppernas interaktion mellan de fysiska träffarna. Utöver det finns scheman, kursmaterial, litteratur, övningsuppgifter och inspelade föreläsningar läggs i relevanta kursrum. De studerande får via plattformen direkt feedback på uppgifter då utbildaren kan göra anteckningar direkt under varje arbete vilket underlättar kommunikationen mellan de studerande och utbildaren.

Datorvana

Eftersom en största delen av utbildningen är webbaserad krävs god datorvana. Du ska ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling, mikrofon och webbkamera.

Kurser

Gerontologi och åldrandets livsvillkor, 15 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande ska få en orientering i teorier inom gerontologi och specialiserad kunskap om äldres livsvillkor i samhället och hur samhället har organiserat stöd, vård och omsorg om äldre. Kursen ger djup kunskap i innebörden av att ”få leva hela sitt liv”, funktionsbevarande omsorg och vardagsrehabilitering samt färdigheter att tillämpa kunskapen i det dagliga arbetet. Den studerande får också specialiserad kunskap i salutogent förhållningssätt och åldrandet ur ett fysiskt, psykiskt och socialt perspektiv samt krishantering och färdigheter och kompetenser att tillämpa dessa kunskaper i praktiken utifrån individens förutsättningar. Den studerande fårfärdigheter och kompetenser att utveckla och fördjupa sin förmåga att identifiera gerontologiska förändringar som påverkar den äldres hälsa och livsvillkor samt uppmärksamma äldres specifika behov.

Klinisk bedömning med fokus på teamarbete, 30 yh-poäng

Målet med kursen är att de studerande ska ha specialiserad kunskap om, färdigheter och kompetens för att kunna uppmärksamma förändringar i hälsotillstånd hos äldre och vidta lämpliga åtgärder både självständigt och tillsammans med vårdande team. De studerande ska ges djupa kunskaper om och övning i att använda riskbedömningar och arbeta preventivt för att förebygga de särskilda risker som åldrandet och åldrandets sjukdomar medför utifrån personcentrerad vård. Kursen ska ge de studerande fördjupad kunskap, färdigheter och kompetenser att arbeta efter nationella kvalitetsregister avseende kliniska bedömningar. De studerande får också
specialiserad kunskap om bedömningsinstrumentet MEWS, i kursen ingår praktiska övningsmoment och de studerande får färdighet att använda verktyget för kliniska bedömningar. Efter genomgången kurs ska de studerande, utifrån sin yrkesroll, utveckla sina färdigheter och kompetenser att planera, genomföra, rapportera, dokumentera och utvärdera avancerade omvårdnadsuppgifter utifrån gällande lagstiftning självständigt och i team.

Lärande och handledning som pedagogiska verktyg, 25 yh-poäng

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserad kunskap om grupprocesser, metoder för handledning och förståelse för handledarens roll och ansvar. Den studerande får färdighet och kompetens att använda ett coachande förhållningssätt i handledningssituationer och handleda vardagsarbete och komplexa vårdsituationer anpassat efter individ och grupp. Den studerande får en orientering om teoretiska perspektiv kring handledning och kompetens att handleda utifrån etiska, objektiva och juridiska perspektiv.

Palliativ vård, 25 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande ska ha specialiserad kunskap om den egna yrkesrollen inom palliativ vård och ges insikter i hur det är att vårda och arbeta nära döende personer och deras anhöriga. Den studerande ska ha avancerad kunskap om och färdighet att arbeta utifrån palliativ vårdfilosofi. Efter genomgången kurs ska de studerande ha kunskap om och en orientering i det Nationella Vårdprogrammet för Palliativ vård och färdighet i att använda det svenska palliativregistret. Den studerande ska också ha specialiserade kunskaper om specifik palliativ vård för äldre och äldre med kognitiv svikt. Den studerande får också en orientering i och kunskap om sociala, religiösa och kulturella faktorer hos vårdtagare och färdighet att anpassa omvårdnad och omsorg efter sociala, religiösa och kulturella faktorer hos vårdtagare.

Specifik omvårdnad vid geriatriska sjukdomar, 50 yh-poäng

Målet med kursen är att de studerande ska ha specialiserade kunskaper om specifika symtom, lämplig omvårdad och behandling samt bemötande vid vanligt förekommande geriatriska sjukdomar, psykisk ohälsa och andra sjukdomstillstånd. Den studerande ska ha djupa kunskaper om personcentrerad vård, multisjuklighet och specifika omvårdnadsbehov som uppstår i samband med det samt specialiserad kunskap om läkemedel och polyfarmaci. Den studerande ska ha färdighet att genomföra subkutana injektioner, skötsel av kvarliggande kateter, såromläggning och andra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom hemsjukvård och avancerad omvårdad av mest sjuka äldre. Kursen ger också specialiserad kunskap om specifika behov vad gäller kost, måltid och munhälsa inom arbetet med mest sjuka äldre. Efter genomgången kurs ska den studerande ha fördjupad kunskap om de speciella problem som uppkommer vid diagnostik och behandling av sjukdom vid samtidig förekomst av psykogeriatriska tillstånd.

Välfärdsteknologi och kvalitetsarbete, 20 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande ska ha specialiserade kunskaper och kompetens kring hur It kan användas som stöd i avancerad omvårdnad av mest sjuka äldre samt som kvalitetsverktyg. Den studerande ska ha fördjupad kunskap om dokumentation och dess betydelse i arbetet med mest sjuka äldre. Efter genomgången kurs ska den studerande ha kunskap om ny teknik och innovation i vården om mest sjuka äldre och färdighet och kompetens att utveckla och samordna vård och omsorgsinsatserna runt den enskilde individen inom området. I kursen ingår praktiska övningsmoment med vedertagna system och kvalitetsverktyg.

LIA – Lärande i arbetslivet med fältstudier, 15 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande ska ha utvecklat sin profession genom att i det dagliga arbetet träna och utöva praktiskt omvårdnadsarbete med mest sjuka äldre. Den studerande ska också tränas i att fördjupa sina färdigheter och kompetenser i omvårdnadsarbete med äldre. Den studerande ska efter genomgången LIA besitta kunskaper, kompetenser och färdigheter som medför att hen efter avslutad utbildning kan fungera som medarbetare med särskilt ansvarsområde inom vård av mest sjuka äldre. Under LIA:n jobbar den studerande parallellt med sitt examensarbete och har ansvar att leda, utveckla, planera, och dokumentera valt problemområde. För att kunna genomföra LIA.n måste samtliga kursmoment bortsett examensarbetet vara avklarade.

Examensarbete, 20 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande ska få kunskap om rapportskrivning och metodiskt sammanställning av material. Den studerande utvecklar sin färdighet och kompetens att söka, inhämta, bearbeta, värdera och sammanställa information utifrån relevanta sociala, etiska och vetenskapliga aspekter samt att analysera, diskutera och redovisa resultat på ett systematiskt sätt. Kursen förbereder den studerande i ett vetenskapligt arbetssätt inför kommande utvecklingsarbeten inom utbildningens område och leder vidare till professionell utveckling inom arbetsrollen. Den studerande ska ha färdighet att presentera ett vetenskapligt uppställt arbete, samt kommunicera ett abstract av rapporten på engelska muntligt och skriftligt. Kursen är uppdelad i två block, först lp (1 v) på skolan med kunskap i rapportskrivning och vetenskapliga metoder. Examensarbetet görs parallellt med LIA:an där den studerande har ett specifikt ansvarsområde att undersöka, utveckla och utvärdera utöver övriga uppgifter. Sista veckan innan examen redovisas rapporterna med skolförlagd verksamhet.

5 yh-poäng motsvarar en veckas heltidsstudier

LIA ger dig praktiska erfarenheter

En del av lärandet sker i samband med utbildningens LIA-kurs (lärande i arbete). Syftet med kursen är att du ska få kunskap, färdigheter och kompetenser för att fungera som medarbetare med särskilt ansvarsområde för omvårdnad av multisjuka äldre. LIA ger dig även god möjlighet att bygga nätverk och skaffa viktiga kontakter i branschen redan under studietiden.

Examen

Efter avslutad utbildning får du en Yrkeshögskoleexamen under förutsättning att du uppnår minst betyget godkänt i alla kurser som ingår i utbildningen.

Reell kompetens

Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig men har motsvarande kunskaper kan du ansöka via reell kompetens. Då tar vi hänsyn till andra utbildningar och yrkeserfarenhet.

Studiebidrag

Utbildningen är studiemedelsberättigad via CSN.

Ansök om CSN

Ansökan

Ansökan görs via vårt antagningsystem yh-antagning.se

  1. Registrera ett konto i ansökningswebben alt. logga in med dina användaruppgifter om du redan har ett konto på yh-antagning.se
  2. Välj kurs
  3. Ladda upp dina gymnasiebetyg, eventuellt arbetsintyg och övriga dokument som du vill använda för att visa att du är behörig
  4. Skicka in ansökan

Därefter granskar vi din ansökan och behöver du komplettera något så kontaktar vi dig.

Har du frågor gällande ansökan och antagning, kontakta oss på yhansokan@kui.se eller ring 019-10 00 80.

Urval

Om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser kommer ett urval göras bland samtliga behöriga sökande. Tänk på att du måste tacka ja till erbjuden plats inom 7 dagar.

Kontakta KUI Yrkeshögskola

Telefontider
Vardagar kl. 8.00-12.00 och 13.00-16.30

Telefon: 08-522 506 80
E-post: yrkeshogskola@kui.se

Studieorter

Läs mer om Stockholm utbildningscenter Läs mer om Eskilstuna utbildningscenter Läs mer om Linköping utbildningscenter Läs mer om Uppsala utbildningscenter Läs mer om Växjö utbildningscenter

 


Lönestatistiken är tagen från Lönestatistik.se

Videoreportage

KompetensUtvecklingsInstitutet KUI

Gymnasial yrkesutbildning (Komvux) och Yrkeshögskola för dig som vill arbeta eller redan arbetar inom vård och omsorg eller förskola, skola och fritidsverksamhet. Sedan 1999 har KompetensUtvecklingsInstitutet (KUI) helt fokuserad sin utveckling och kompetens inom vård, omsorg, förskola och fritidsverksamhet. Genom ett...


Läs mer om KompetensUtvecklingsInstitutet KUI och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Specialistundersköterska Multisjuka äldre, 200 yh-poäng
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

Kompetensutvecklingsinstitutets Facebook

Hitta till utbildaren

KompetensUtvecklingsInstitutet KUI

Fabriksgatan 12
503 38 Borås


Recensioner

Det finns inga recensioner för Specialistundersköterska Multisjuka äldre, 200 yh-poäng

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Specialistundersköterska Multisjuka äldre, 200 yh-poäng från KompetensUtvecklingsInstitutet KUI, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön

Du kanske också är intresserad av: