Visa allastudier.se som: Mobil

YH-flex Specialistbarnskötare

KompetensUtvecklingsInstitutet KUI
Sammanfattning
Korta Yh-utbildningar
Sverige
Utbildning KUI

YH-flex Specialistbarnskötare

Har du mångårig yrkeserfarenhet och stor kunskap av att arbeta med barn? Vill du validera din yrkeserfarenhet för att kunna studera för en yrkeshögskoleexamen till Specialistbarnskötare? Sök vår utbildning YH-flex Specialistbarnskötare!

YH-flex Specialistbarnskötare vänder sig till dig som har omfattande yrkeskunskaper av pedagogiskt arbete med barn som motsvarar en betydande del av utbildningen. Du läser på distans och halvfart så att du kan kombinera arbete med studier. Välkommen med din ansökan!

YH-flex Specialistbarnskötare Funktionsvariation eller Språkutveckling

Omfattning: Individuell
Studietakt: Halvfart
Studieform: Distans med fysiska träffar
Studieorter: Stockholm
Start validering (kartläggning): Augusti 2021
Start kompletterande utbildning: September 2021
Ansökan öppen: 22 mars – 5 maj 2021

Ansökan YH-flex Specialistbarnskötare Stockholm »

Utbildningens upplägg

Den första delen av utbildningen innebär att din reella kompetens (kunskaper, färdigheter och kompetenser) bedöms genom validering (kartläggning) som ett underlag för att tillgodoräkna dig betydande del av utbildningen.

Den andra delen av utbildningen består av en individuellt anpassad kompletterande utbildning för att nå examen.

Distans

Utbildningen bedrivs på halvfart och distans med vissa schemalagda närträffar där den studerande ges tillfälle att omsätta kunskaper i nya sammanhang, att koppla samman teori och praktik samt att reflektera i grupp. Upplägget är anpassat för att underlätta för yrkesverksamma att kunna delta i undervisningen. Eftersom den största delen av utbildningen är webbaserad krävs datorvana. Du ska ha tillgång till en dator med stabil internetuppkoppling och webbkamera.

Lärare

KUI har anställda lärare som ansvarar för den övergripande undervisningen, utöver det har vi inbjudna föreläsare från arbetsliv och forskning som bidrar med kunskap och fördjupning utifrån sitt område.

Kurser 

YH-flex Specialistbarnskötare riktar sig till dig som har tidigare erfarenhet och kunskaper i hela eller delar av kurserna nedan. Dessa kurser kan du tillgodoräkna dig för att korta ned studietiden:

Digitalisering och IKT i förskolan 15 yh-poäng

Målet med kursen är att ge de studerande specialiserade kunskaper om olika digitala hjälpmedel, metoder och verktyg som finns på marknaden samt en förståelse för hur framväxten av IT påverkar barns vardag kopplat till de juridiska och etiska dilemman som kan uppstå. De studerande får också kunskap om den nationella digitaliseringsstrategin och dess roll i förskolan. De studerande får färdigheter att kunna använda IKT som hjälpmedel

Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete 20 yh-poäng

Målet med kursen är att de studerande skall få specialiserad kunskap om metoder för systematiskt kvalitetsarbete kopplat till nationella styrdokument samt om metoder för utvärdering och dokumenthantering så som rapportering och utredning. De studerande får kunskap och färdighet att dokumentera och analysera utveckling både på verksamhetsnivå och på individnivå med hänsyn tagen till lagstiftning. Den studerande får kunskap om och förståelse för begrepp så som systematiskt kvalitetsarbete, resultat, analys, dokumentation, forskning, beprövad erfarenhet samt måluppfyllelse.

Förskolans Didaktik 25 yh-poäng

Målet med kursen är att ge de studerande kunskap barns lärande, aktuell didaktisk forskning och hur man som pedagog skapar förutsättningar för att varje barn skall utveckla kunnande inom förskolans olika målområden. De studerande ska också utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt i relation till undervisningens innehåll och metoder.

Handledning och ledarskap 20 yh-poäng

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserade kunskaper om grupprocesser och avancerad kunskap om handledning och lärande utifrån olika teoretiska och pedagogiska perspektiv. Kursen ger också de studerande kunskaper i att handleda elever under utbildning samt att verka för samverkan och dialog med vårdnadshavare. Kursen förbereder den studerande på handledaruppdraget genom att den studerande övar i autentiska situationer.

Lek och estetiska lärprocesser 15 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om fysiska, sociala och didaktiska lärmiljöers roll för barns utveckling och lärande samt pedagogens roll i en undervisande miljö. De studerande får också kunskap om lekteorier och hur barn i leken utforskar sin omvärld, bearbetar intryck, upplevelser och erfarenheter samt hur de i leken interagerar med andra barn i lek samt kunskap om hur lek och lärande kan vävas samman med estetiska lärprocesser.

Läroplanen samt lagar och förordningar 15 yh-poäng

Målet med kursen är att ge de studerande specialiserad kunskap om förskolans värdegrund och läroplanen kopplat till yrkesetiska frågor och verktyg för att tillämpa detta i praktiskt arbete. De studerande skall också få en god inblick i och kunskap om de lagar och förordningar som styr förskoleverksamhet så som barnrätt, skoljuridik, förvaltningslagen, GDPR, och barnkonventionen.

Skolväsendets organisation och roll 10 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om förskolans organisation som samhällsuppdrag, dess idéarv och kunskapstraditioner samt skolväsendets organisation och styrning. De studerande får kunskap om den svenska förskolemodellen, nutida styrdokument och pedagogiska verksamhet.

Valbara kurser (ej tillgodoräknande)

Inriktning Funktionsvariation 45 yh-poäng

Funktionsvariationer 25 yh-poäng
Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om kognitiva funktionsvariationer, autismspektrumtillstånd, förvärvad hjärnskada samt fysiska och psykiska funktionsvariationer och dess konsekvenser i vardagen för ett barn. De studerande får också kunskap om olika metoder, hjälpmedel och verktyg så som pictogram, kommunikation via kroppsspråk och anpassade digitala hjälpmedel.

Fördjupad kunskap funktionsvariationer 20 yh-poäng
Målet med kursen är att den studerande ska få specialiserad kunskap om olika funktionsvariationer och dess konsekvenser i vardagen för barnet. Områden som tas upp är socialt samspel och kommunikation med andra barn, problemskapande beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter samt tänkbara diagnoser kopplat till detta.

Inriktning Språkutveckling 45 yh-poäng

Interkulturellt förhållningssätt och språkutveckling  25 yh-poäng
Målet med kursen är att de studerande ska få kunskaper om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar förstaoch andraspråksutveckling. Den studerande får också specialiserade kunskaper om arbetssätt och metoder som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt om vad ett interkulturellt förhållningsätt innebär i praktiken. Stor vikt läggs vid IKT som hjälpmedel.

Språkinlärning och språkutvecklande arbetssätt  20 yh-poäng
Målet med kursen är att de studerande ska få kunskap om barns språkutveckling, språkets uppbyggnad och användning, multimodala uttryck hos förskolebarns, tidiga möten med skriftspråket, fonologisk medvetenhet i relation till skrift och läsinlärning samt de första stegen mot att kunna skriva och läsa. Kursen ger också kunskaper om kommunikation och socialt samspel samt förståelse för verbal och ickeverbal kommunikation och samspelet mellan barn och vuxna och dess betydelse för språkutvecklingen. Kursen ger också en teoretisk grund och centrala aspekter av förskolebarns två- eller flerspråkiga utveckling.

Lärande i arbetslivet 20 yh-poäng

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserade kunskaper, kompetenser och färdigheter att planera och implementera arbetssätt hos arbetsgruppen som stärker barns lärande och utveckling med hänsyn tagen till förskolans värdegrund, aktuella lagar och föreskrifter. Den studerande utvecklar sin kompetens att tillämpa de teoretiska kunskaperna som tillhandahållits under utbildningen. Under LIA jobbar den studerande parallellt med sitt examensarbete och har ansvar att leda, utveckla, planera och dokumentera valt inriktningsområde utifrån en problemformulering.

 

Examensarbete 15 yh-poäng

Målet med kursen är att den studerande skall få kunskap om rapportskrivning och metodiskt sammanställning av material samt fördjupande kunskaper inom sin valda specialisering/inriktning. Den studerande får färdighet och kompetens att söka, inhämta, bearbeta, värdera och sammanställa information utifrån relevanta sociala, etiska och vetenskapliga aspekter samt att analysera, diskutera och redovisa resultat på ett systematiskt sätt.

Grundläggande behörighet

  • Grundläggande behörighet
Läs mer om grundläggande behörighet

Särskilda förkunskaper

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper

  • Barn- och fritidsprogrammet
    • Pedagogiskt arbete, 200p
    • Pedagogiskt ledarskap, 100p
    • Barns lärande och växande 100p
  • Yrkeserfarenhet
    Minst 1 års sammantagen yrkeserfarenhet om minst 50% från arbete inom förskolan i barngrupp. Du kan styrka din arbetserfarenhet med exempelvis ett tjänstgöringsintyg, arbetsgivarintyg eller ett skrivet intyg från arbetsgivaren. Det är viktigt att det framgår när du har jobbat, vilket omfattning samt med/som vad. Notera att arbetserfarenhet inte enbart kan styrkas av ett anställningsavtal.

Reell kompetens

Om du saknar betyg och intyg som gör dig behörig men har motsvarande kunskaper kan du ansöka via reell kompetens. Då tar vi hänsyn till andra utbildningar och yrkeserfarenhet.

Studiebidrag

Utbildningen är studiemedelsberättigad via CSN.

Ansök om CSN

Ansökan till YH-flex Specialistbarnskötare

Ansökan YH-flex Specialistbarnskötare Stockholm »

Ansökan görs via vårt antagningsystem yh-antagning.se

  1. Registrera ett konto i ansökningswebben alt. logga in med dina användaruppgifter om du redan har ett konto på yh-antagning.se
  2. Välj kurs
  3. Ladda upp dina gymnasiebetyg, eventuellt arbetsintyg och övriga dokument som du vill använda för att visa att du är behörig
  4. Skicka in ansökan

Därefter granskar vi din ansökan och behöver du komplettera något så kontaktar vi dig.

Har du frågor gällande ansökan och antagning, kontakta oss på yhansokan@kui.se eller på 019-10 00 80

Urval

Om antalet behöriga sökande överstiger antalet platser kommer ett urval göras bland samtliga behöriga sökande. Tänk på att du måste tacka ja till erbjuden plats inom 7 dagar.

Kontakta KUI Yrkeshögskola

Telefontider
Vardagar kl. 8.00-12.00 och 13.00-16.30

Telefon: 08-522 506 80
E-post: yrkeshogskola@kui.se

Studieort

KompetensUtvecklingsInstitutet Stockholm

Läs mer om Stockholms utbildningscenter

Videoreportage

KompetensUtvecklingsInstitutet KUI

Gymnasial yrkesutbildning (Komvux) och Yrkeshögskola för dig som vill arbeta eller redan arbetar inom vård och omsorg eller förskola, skola och fritidsverksamhet. Sedan 1999 har KompetensUtvecklingsInstitutet (KUI) helt fokuserad sin utveckling och kompetens inom vård, omsorg, förskola och fritidsverksamhet. Genom ett...


Läs mer om KompetensUtvecklingsInstitutet KUI och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om YH-flex Specialistbarnskötare
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

Kompetensutvecklingsinstitutets Facebook

Hitta till utbildaren

KompetensUtvecklingsInstitutet KUI

Fabriksgatan 12
503 38 Borås


Recensioner

Det finns inga recensioner för YH-flex Specialistbarnskötare

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen YH-flex Specialistbarnskötare från KompetensUtvecklingsInstitutet KUI, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön

Du kanske också är intresserad av: