Didaktik och undervisningsutveckling
Kursen fokuserar på didaktik och undervisningsutveckling som centrala inslag i pedagogiskt arbete. I kursen kopplas kunskapsteoretiska och didaktiska teorier samman med undervisningspraktiken. Centralt i kursen är hur didaktiska och ämnesdidaktiska teorier, modeller och begrepp kan användas för att (a) planera och lägga upp undervisning och (b) studera och analysera undervisning. I relation till det behandlas olika modeller för kollegial skolutveckling och praktiknära forskning, med ett särskilt fokus på Lesson study och Learning study. Kursen innehåller två spår. Det ena spåret är gemensamt för samtliga deltagare och fokus ligger då på teorier, modeller och begrepp på en ämnesövergripande didaktisk nivå. Det andra spåret är individuellt och består av en ämnesdidaktisk fördjupning där kursdeltagarna väljer ett ämnesinnehåll som är relevant för den egna professionen.
Kommande starter
Förkunskaper

Linköpings universitet är ett av Sveriges större lärosäten med 27 000 studenter, 4 000 anställda och över 120 utbildningsprogram. Linköpings universitet har utbildning och forskning inom teknik och naturvetenskap, medicin och vård, utbildningsvetenskap, samhälls- och beteendevetenskap och humaniora. Linköpings universitets ambition är...
Läs mer om Linköpings universitet och visa alla utbildningar