Visa allastudier.se som: Mobil

Gränsöverskridande regional utveckling och planering i Kvarkenregionen

Umeå universitet
Sammanfattning
Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)
Distans
15 hp
Deltid
Startdatum: Vår 2020 - Distans
Sista ansökan: 2019-10-14

Gränsöverskridande regional utveckling och planering i Kvarkenregionen

Kursen är en samarbetskurs mellan Umeå universitet och Hanken Svenska handelshögskolan i Vasa.Kursen syftar till att ge en djupare analys av förutsättningarna för gränsöverskridande samarbete och planering i ett gränsområde (Kvarken) med hänsyn tagen till kulturella skillnader och likheter, språkens betydelse för förståelse och kommunikation, samt förutsättningar för regional ekonomisk utveckling över nationsgränser. Kursens övergripande syfte är att studera förutsättningarna för regional utveckling, gemensamma ekonomiska och strategiska målsättningar med beaktande av barriärer som språk, kultur, historia, avstånd, regelverk och administrativa gränser. Målet är att studenterna skall kunna arbeta med gränsöverskridande verksamheter som t ex ekonomisk utveckling, planering, företagssamarbete m.m.Moment 1: Gränsöverskridande affärer - Företag och marknadsföring, utmaningar och möjligheter, 5 hpI momentet behandlas olika typer av innovationsprocesser och deras för- och nackdelar diskuteras. Företagskluster, geografiska område med samverkande företag inom en specifik bransch, sägs stimulera innovationer och öka tillgången till spetskompetens. Genom historien och med fokus på företagsutveckling har aktörer från olika områden samverkat. Idag talar vi om en samverkanstruktur som består av fyra kunskapsområden (Quadruple Helix): företag, universitet, myndigheter och icke myndighetsutövande organisationer. Parallellt, inom vissa områden, ser vi också framväxten av alternativa system som bygger på tanken om cirkulära kretslopp och korta leverans­kedjor. På kursen behandlas två övergripande begrepp; företagskluster och cirkulärekonomi. Begreppen definieras via deras karakteristika och mekanismer för deras uppkomst och fortlevnad diskuteras. Små och medelstora företag, liksom de stora aktörerna, fokuserar på kvalitet, relationer, hållbarhet försäljning och branding, men man gör det på lite andra sätt. På kursen lyfts marknadsföring i små företag upp med utgångspunkt i småföretagarens vardag. Momentet ger en bred förståelse för hur gränsöverskridande handel fungerar, dess möjligheter och utmaningar, och hur företag kan samverka för starkare konkurrenskraft. Moment 2: Gränsöverskridande perspektiv på planering och utvecklingsarbete, 5 hpMomentet behandlar förutsättningar för gränsöverskridande samhällsplanering och utvecklingsarbete i ett nordiskt perspektiv. Samhällsplanering sker i de nordiska länderna i huvudsak utifrån ett inom-nationellt synsätt, samt respektive lands regelverk och planeringssystem. Planeringen bedrivs på olika nivåer; nationellt, regionalt och lokalt, även om den övernationella nivån, särskilt EU, kommit att få ökad betydelse. EU uppmuntrar till ökade samarbeten över nationsgränserna inom många områden, i synnerhet när det gäller att skapa regional utveckling, t ex Interreg. Momentet introducerar centrala begrepp och teorier inom kulturgeografi och samhällsplanering, med fokus på det som är av relevans för gränsöverskridande samarbeten för planering och regional utveckling. Jämförelser görs mellan olika planeringssystem, med tyngdpunkt på skillnader mellan Finland, Sverige och Norge. Den internationella nivån, särskilt EU, och dess betydelse för planering, gränsöverskridande samarbeten och regionala utveckling behandlas. Under kursen belyses såväl möjligheter som utmaningar med att arbeta gränsöverskridande. Exempel hämtas från bland annat Kvarkenregionen. Moment 3: Kommunikation inom organisationer i Kvarkenregionen, 5 hpMomentet ger deltagarna fördjupade insikter i den interna och externa kommunikationen i företag och organisationer i Kvarkenregionen och i de kommunikationsmönster som uppstår till följd av gränsöver­skridande verksamhet. Momentet behandlar kulturella, språkliga och samhälleliga skillnader och likheter mellan Finland och Sverige och hur dessa påverkar samarbetet och affärsverksamheten. Momentet ger fördjupade insikter i likheter och skillnader mellan det finska och det svenska samhället och i språkanvändningen och kulturen i företag verksamma i Kvarken­regionen. Du känner till mekanismer som påverkar kommunikationen i regioner med kulturell mångfald och tätt samarbete över landsgränser.

Förkunskaper

Univ: Grundläggande behörighet för universitetsstudier, samt minst 30 hp i ämnen inom samhällsvetenskap, humaniora, ekonomi eller motsvarande.