Naturkunskapsdidaktik 1 för ämneslärare för gymnasiet
Umeå universitetNaturkunskapsdidaktik 1 för ämneslärare för gymnasiet
I kursen behandlas vad som karaktäriserar naturkunskap och naturvetenskap som vetenskap och vad av detta innehåll som återfinns i gymnasieskolans kurser. Innehållet i läroplaner och ämnesplaner studeras och vilka motiv som ligger bakom urvalet diskuteras.
Vilka svårigheter elever i gymnasieskolan har att förstå viktiga begrepp inom naturkunskapsämnet studeras och benämningar som missuppfattningar, vardagsföreställningar och alternativa uppfattningar diskuteras. Hur undervisning som tar hänsyn till dessa svårigheter kan läggas upp
behandlas genom att de studerande väljer ett område i skolans kurs, studerar vilka svårigheter den didaktiska forskningen beskriver att elever har inom detta område och ger förslag på upplägg av
undervisningen.
Undervisningen i naturkunskap i gymnasieskolan ska ge möjlighet för eleverna att delta i samhällsdebatten med anknytning till naturvetenskap. Hur undervisning för att uppnå detta mål kan läggas upp diskuteras. De studerande väljer en aktuell samhällsfråga med anknytning till
naturkunskapsämnet och ger förslag på hur undervisning om denna fråga kan läggas upp. I kursen behandlas också säkerhetsföreskrifter vid laborativt arbete. Kursen ger även en introduktion i bedömning av elevers kunskapsutveckling i de naturvetenskapliga ämnena med såväl
summativ som formativ bedömning.
Förkunskaper
Umeå universitet
Välkommen till Umeå universitet
Att studera är första steget mot en spännande framtid. Att studera är också att ha kul under tiden. Gör det tillsammans med 36 000 studenter från hela världen! För att studierna ska fungera riktigt bra är det viktigt med en miljö att trivas...
Hitta till utbildaren
Umeå universitet
Det finns inga recensioner för Naturkunskapsdidaktik 1 för ämneslärare för gymnasiet
Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?
Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.