Visa allastudier.se som: Mobil

Sociala och interaktiva medier

Umeå universitet
Sammanfattning
Avancerad nivå (Magister- och Masterexamen)
Umeå
15 hp
Heltid
Startdatum: Vår 2020 - Umeå
Sista ansökan: 2019-10-14

Sociala och interaktiva medier

Under kursen studeras sociala och interaktiva medier teoretiskt, med utgångspunkt i kritisk teori, empiriskt samt designorienterat. Under kursen löper en röd tråd med tre övergripande perspektiv på sociala och interaktiva medier: ett individperspektiv som behandlar relationen mellan identitetsskapande och sociala medier, ett socialt perspektiv som behandlar delaktighet och maktrelationer i sociala medier och ett designperspektiv som behandlar viralitet och social interaktion. 

Förkunskaper

För tillträde till kursen erfordras minst 90 hp i något av ämnena informationsvetenskap, informatik, datavetenskap, data- och systemvetenskap, kognitionsvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap, eller informatik med inriktning mot digital medieproduktion, eller motsvarande behörighet. Dessutom krävs En A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Umeå universitet

Umeå universitet

Välkommen till Umeå universitet

Att studera är första steget mot en spännande framtid. Att studera är också att ha kul under tiden. Gör det tillsammans med 36 000 studenter från hela världen! För att studierna ska fungera riktigt bra är det viktigt med en miljö att trivas...


Läs mer om Umeå universitet och visa alla utbildningar

Hitta till utbildaren

Umeå universitet


Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön