Visa allastudier.se som: Mobil

Certifierad Marknadsekonom

Xpectum
Sammanfattning
Yrkesutbildning
Distans
ca 10 veckors heltidsstudier men du väljer själv i vilket tempo du vill läsa
Heltid/Deltid
Icke studiemedelsberättigad
Startdatum: Löpande - Distans
Xpectum

Certifierad Marknadsekonom

Certifierad Marknadsekonom är en omfattande distansutbildning i marknadsföring för dig som vill jobba som marknadskoordinator, marknadsekonom, eller marknadsassistent. Den är även kunskapsmässigt förberedande om du idag jobbar som säljare och vill ta ett steg vidare i karriären och bli försäljningschef eller gå vidare inom en marknadsavdelning. Du lär dig analysera omvärlden, ta fram marknadsplaner och få en förståelse för det ekonomiska flödet i organisationen. Vi tittar på allt från marknadsföring och försäljning till juridik och ekonomistyrning. En effektiv distansutbildning som du läser på den tid och plats som passar dig bäst.

Kursen inleds med grundläggande marknadsföring (konsument och B2B) där vi tittar på hur hot och möjligheter ska analyseras, vilka yttre förutsättningar som finns samt hur ser kunder och konkurrenter ut. Du får verktygen som en marknadsförare bör ha. Vi får lära oss hur modeller kan appliceras inom de olika områdena producent- och konsumentmarknadsföring. Den digitala marknadsföringen är också ett viktigt område som tas upp. Du får även en hel del kunskaper i försäljning. CSR, Corporate social responsibility, är ett avsnitt som handlar om hur ett hållbart tänkande bidrar till ökad lönsamhet. Med denna baskunskap går du vidare till nästa steg i utbildningen, där konkreta marknadsverktyg hjälper dig att utforma en strategisk marknadsplan. Här analyseras branschers lönsamhet, företags konkurrensposition, produkters och affärsområdens marknads- och konkurrensförmåga samt hur kundmarknaden värderar och uppfattar företags konkurrensförmåga. I området som behandlar försäljningsprocessen lyfts en hel del konkreta tips för att bedriva effektiv försäljning fram. Ekonomiska styrhjälpmedel ger den viktiga kopplingen mellan kund, marknad och lönsamhet. Som marknadsförare är det viktigt att vara orienterad i de ekonomiska flödena i ett företag som tex budgetarbete, investeringskalkylering och finansiering. I juridikdelarna behandlar vi Marknadsrätt och Avtalsrätt. Du får en inblick i vad som gäller, rent juridiskt, vid avtals ingående samt vilka regler som gäller vid marknadsföring. Vi belyser köprättsliga situationer och vad som krävs för att säkra ett företags kommersiella budskap. Du läser i din egen takt, helt på distans utan fysiska träffar.

KURSINNEHÅLL

MARKNADSFÖRING & FÖRSÄLJNING

  • Affärsidé och strategier
  • Yttre förutsättningar
  • Konsumentmarknadsföring
  • Producentmarknadsföring
  • Digital marknadsföring
  • Försäljning

STRATEGISK MARKNADSFÖRING

  • Strategisk planering
  • Analysverktyg
  • Marknadsplanen
  • Din egen verktygslåda

CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY

  • Ekonomiskt ansvarstagande
  • Miljömässigt ansvarstagande
  • Socialt ansvarstagande
  • Etiskt ansvarstagande

AVTALSRÄTT OCH KÖPRÄTT

  • När är ett avtal slutit
  • Vem ska du avtala med
  • Avtalets innehåll
  • Avtalets huvudförpliktelser
  • Reklamationshantering
  • Tolkning av köpeavtal

RÄKENSKAPSANALYS OCH LÖNSAMHETSBEDÖMNING

  • Redovisningslagstiftning
  • Årsbokslutets innehåll
  • Årsredovisningens innehåll
  • Nyckeltalsberäkningar
  • Nyckeltalsanalys
  • Datorsimuleringar

EKONOMISTYRNING

  • Kalkylering & Prissättning
  • Budgetering
  • Finansiering
  • Investeringsberäkning
  • Internredovisning
  • Årsbokslutets innehåll

MARKNADSRÄTT

  • Det kommersiella budskapet
  • Upphovsrätt och förfoganderätt
  • Det kommersiella budskapets innehåll
  • Vilseledande marknadsföring
  • Begreppet rea
  • Felaktig angivet pris
  • Förpackningsproblematik
  • Renomésnyltning
  • Förväxlingsrisk

EXAMINATION

Som grund för kursintyg, certifiering och godkännande på genomförd utbildning ingår:
Webbtentamen i olika moment samt ett flertal inlämningsuppgifter som bedöms av din personliga handledare. Utbildningen avslutas med en större marknadsanalys av ett existerande företag.

MEDIA

Till kursen finns en Internetbaserad studiesida från vilken du kommunicerar med din handledare. Du får aktuell information om dina studieresultat och du kan på ett överskådligt sätt få en bild av din studieprofil.

Internet, Interaktivt kursmaterial, faktahäfte samt skriftlig dokumentation.
Kurslitteratur: Hållbar marknadskommunikation, CSR i praktiken.

SYSTEMKRAV

PC eller Mac samt mobila enheter. Bredband. Internet Explorer, Safari, Chrome, Firefox eller Microsoft Edge. Utbildningen fungerar troligtvis på andra system.

Förkunskaper

Gymnasieutbildning eller motsvarande utbildningsnivå alternativt kunskaper förvärvade på annat sätt rekommenderas.

Xpectum

Xpectum

Xpectum erbjuder distanskurser inom ekonomi, juridik, språk och personlig utveckling. Kurserna kan startas när det passar kursdeltagaren och distanskonceptet ger stor flexibilitet. Alla kurser utgår ifrån ett interaktivt studiematerial med e-learning. Upplägget har fyra hörnstenar: datorstöd, personlig handledning, repetition och flexibilitet. Utbudet...


Läs mer om Xpectum och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Certifierad Marknadsekonom
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

Gör en intresseanmälan

För att beställa information om Certifierad Marknadsekonom, fyll i följande uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön