08 okt 2021

"Höj åldersgränsen till 25 år"

Hjärnan är inte färdigutvecklad vid 18 år, menar trafikforskare. Därför bör åldersgränsen höjas. Samtidigt slår de ett slag för att utbildningen bör vara gratis.

Unga bilförare är överrepresenterade i svåra olyckor.

– Det skulle vara en morot att vänta, säger Ulf Björnstig, kirurgprofessor som forskat på trafikolyckor.

Han tycker att det är bra att frågan väcker debatt men vill ändå påpeka att han inte vill höja åldern för alla som vill ta körkort.

– Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern, säger Björnstig.

Han säger att det kostar samhället väldigt stora pengar när ungdomar "ställer till" skador och olyckor.

– När det var dålig ekonomi på nittiotalet tog väldigt få ungdomar körkort och genast dök dödsfallsstatistiken.

Han vill betona att alla ungdomar inte är farliga i trafiken, att det finns många som har bra omdöme.

– Men det finns tillräckligt många vildhjärnor i trafiken för att totalt förstöra statistiken.

Orsaker till de många olyckorna är bland annat att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern och att unga förare har svårare att stå emot grupptryck, säger Nils-Petter Gregersen, forskningschef vid VTI, till Västerbottens-Kuriren.

Ulf Björnstig säger att han förstår problematiken för ungdomar på landsbygden som behöver bil för att ta sig till olika ställen.

– Men länstrafikens bussar fungerar ju faktiskt bra och det finns en hel del ungdomar på landet som kör epa-traktor som går max 50 kilometer i timmen.

Han vill lyfta fram konkreta åtgärder som har gjorts utomlands för att minska skaderisken bland unga.

– I USA till exempel får ungdomar inte köra efter ett visst klockslag på kvällen eller ha jämnåriga kamrater i bilen som kan trigga föraren till att köra fort eller vårdslöst, säger han.

Dessa åtgärder har visat sig ha väldigt bra effekt på alkoholpåverkad nattlig körning, enlig Björnstig.

– I vissa länder har de skyltar på bilarna första året som säger max 80 kilometer. Det kommer även bilar som kan programmeras elektroniskt för att reglera hastigheten.

Sök körskolor

Sök körkortsutbildningar i vår sökfunktion

Mer om att ta körkort

Tipsen för att bli en bättre handledare

Så väljer du rätt körskola

Fixa körkortet på två veckor

Umeå TT

Senast uppdaterad: 08 okt 2021

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2021-10-07

Så kan du köra klimatsmart

Genom att köra sparsamt kan du spara både på miljön och få över lite i plånboken. Nu satsar företagen på att utbilda sina förare till ett mer klimatsmart körsätt. Sparsam körning är något som många företag satsar på i dag – i allt från tunga lastbilar till taxibilar.–Vi brukar säga att en privatperson sparar drygt 1 500 kronor om året.
Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-21

Vi kör väldigt bra – enligt oss själva

64 procent av svenskarna anser sig vara mycket bra eller bra på att köra bil. De allra flesta är män. Bara tre procent tycker att deras kunskaper bakom ratten är sämre än medel. Inte helt oväntat är det männen som anser sig bäst på att köra bil. 25 procent av de tillfrågade männen anser sig köra mycket bra och 49 procent bra, enligt en undersökning där 5166 bilister bedömt sin körförmåga.
Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-08

Så klarar du teoriprovet

Fokus, rätt mat och en god natts sömn. Att ladda inför teoriprovet är lika viktigt som inför en idrottstävling, tipsar trafikskolorna. Majoriteten av alla som skrev Trafikverkets teoriprov förra året blev godkända. En av dem var Berna Inceoglu, 30, i Göteborg. Hon var inte speciellt motiverad att ta körkort, en typisk citytjej med bekvämt nära till buss och spårvagn – men förra året insåg hon ända ...
Läs mer