"Kursledaren är nästan viktigare än innehållet."

Sigma behövde med kort varsel en utbilda en grupp medarbetare i ett för dem helt nytt programmeringsspråk. Då ringde de upp kompetensutvecklingsföretaget Informator och redan veckan efter kunde kursen dra igång.
– De har bra kursutbud och har alltid funkat bra, säger Magnus Brobeck, business unit manager för Portals & Mobility på Sigma.

Det var några veckor före jul när Magnus Brobeck såg en möjlighet att ändra schemat och skicka sex konsulter på utbildning i .Net, ett programmeringsspråk från Microsoft, om det gick att lösa snabbt.
– Jag ringde Informator på torsdag vid lunch och sa att jag behövde kursen på måndagen. Jag kollade då också om de kunde anpassa den till vårt företag och kanske hålla den här i våra lokaler, säger Magnus Brobeck.

Informator kunde anpassa innehållet men höll hellre kursen i sina egna lokaler eftersom de hade bättre tillgång till övningsdatorer.
– De hittade en kursledare som kunde göra om sitt program så att vi startade kursen på måndagen klockan nio. Vi fick ett attraktivt pris och kursdeltagarna var väldigt nöjda med innehållet men framför allt med kursledaren, säger Magnus Brobeck.

Eftersom alla konsulterna hade lång erfarenhet så var det viktigt att kursledaren kunde beskriva hur .Net skulle fungera i andra miljöer eller verksamheter.
– Kursledaren är nästan viktigare än innehållet. Är det ett bra innehåll i kursen men kursledaren inte förstår den verkligheten vi jobbar i så har vi inte så mycket nytta av kursen. Ofta blir det mycket diskussioner om hur det vi lär oss ska användas i olika sammanhang, säger Magnus Brobeck.

Han planerar redan att vända sig till Informator för en liknande kurs för fler anställda. På Sigma använder de sig dessutom av Informator för att certifiera sina konsulter, en viktig del i Sigmas kvalitetsarbete.
– Vi kör ganska mycket certifieringar av våra konsulter hos Informator. De tar inga extra bokningsavgifter som många andra gör, säger Magnus Brobeck.

Senast uppdaterad: 15 mar 2013