Visa allastudier.se som: Mobil

Så botar du dina sömnproblem

Så mycket som var tredje student har problem med sömnen. För de flesta kan några små förändringar av vanorna få sömnen i balans igen. Psykologen Helena Kubicek Boyek delar med sig av sina tips.

En undersökning som CSN har gjort visar att var tredje student upplever att de har problem med sömnen. Och sömnbrist kan vara ödesdigert för studenten eftersom det lätt leder till att man pluggar förgäves.

– En av sömnens funktioner är att konsolidera minnet. Stoppar man i sig kunskap i trött tillstånd minns man det helt enkelt inte, säger Torbjörn Åkerstedt, professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet och KI.

Maria Nicander, 36 från Stockholm lider av dålig sömn. Sångstudier på heltid på Kulturama kombinerat med en stor familj gör hennes vardag hektisk, och nattsömnen dålig.

– Jag har inte tid att ta någon tupplur under dagen. Så länge jag håller igång går det bra men när jag går och lägger mig på kvällen kommer illamåendet.  Jag blir stressad av att klockan är mycket och ligger och räknar timmarna, säger Maria.

Den dåliga sömnen leder i sig till mer stress som ger smärta i nacke och rygg. Trots det ångrar Maria inte en sekund att hon hoppade av tog tjänstledigt från sitt jobb som barnskötare för att utbilda sig i klassisk sång.

 – Utbildningen utgör en positiv stress, eftersom det är något jag verkligen vill.  Samtidigt är utbildningen dyr och jag vill få ut så mycket som möjligt av den. Jag ligger ofta och rabblar låttexter innan jag somnar, säger Maria Nicander, 36 från Stockholm som studerar klassisk sång på Kulturama.

Helena Kubicek Boyek, är legitimerad psykolog och driver Psykologilabbet i Malmö där man tar fram effektiva program för att hjälpa sömnlösa.  Hon tror att studenter sällan söker hjälp därför att man utgår från att det inte går att få hjälp för sömnproblem. Ofta kan ett par enkla förändringar av vanorna förbättra sömnen.

–  Börja med att skaffa kunskap om sömn och att tänka mera Skalman. God sömn kräver regelbundna vanor, och rutiner är inte så vanligt att ha under studentlivet, säger Helena Kubicek Boyek.

Psykologens tips – så får du bättre sömn

Tänk Skalman
Boven under studietiden är ofta ett oregelbundet liv. Hjälp kroppen genom att skaffa regelbundna vanor där du går och lägger dig samma tid varje kväll.

Natta dig själv
Det är mer sannolikt att du somnar gott om du varvar ner i god tid innan du lägger dig.  Sikta på att ta det lugnt tre timmar innan läggdags

Bryt mönstret om du inte somnar
Om du inte har somnat efter 15 minuter, bryt det negativa mönstret och gå upp en kort stund. Drick till exempel ett glas vatten.

Sängen är till för att sova i
Se till att det enda du gör i sängen är att sova (undantag för sex!). Det handlar om klassisk betingning, kroppen förknippar sängen med sovdags.

Ta inte tupplur
Sov helst inte på dagen eftersom tupplurar gör att sömnproblemen inte försvinner. Ska du ta en tupplur, se till att hålla den kort, max 20 minuter.

Ta hjälp av övningar
Det finns  en mängd avslappningsövningar och appar som man kan ta hjälp av för att slappna av. Titta till exempel på ISelfhelp-appen ”Insomnia”.

Hitta utbildningen

Sök bland Sveriges utbildningar i vår sökfunktion

Johanna Boussard

Senast uppdaterad: 08 okt 2021

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2021-10-07

Test: Vad ska du jobba med?

Trött på att singla slant om vad du ska göra efter examen? Ta reda på vilket jobb som skulle kunna passa din personlighet.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-12

Design – plugga färg och form

Designer är ett av svenska folkets absoluta drömjobb. AllaStudier hjälper dig förbereda och hitta utbildningarna. Läs också om Sofie som pluggar drömutbildningen i Malmö. Sökfunktion: Hitta din designutbildning Utbildningar inom design är populära – textil- och modedesigner är ett av svenska folkets absoluta drömjobb. Som designer får du möjlighet att uttrycka dig konstnärligt och samtid ...
Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-07

Undvik stressen inför terminsstart

Många av Sveriges studenter ligger ännu i hängmattan, men sommaren lider mot sitt slut och snart är det dags att logga på studiehjärnan igen.  Psykologen Kirsti Tellas tipsar om hur man fixar omställningen smidigt. – Vi är vanedjur som anpassar oss till situationen vi har just för tillfället. Vissa har varit lediga i två och en halv månad och då kan man lätt tappa tilliten till sig själv och ...
Läs mer
Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön