Lön och framtidsutsikter för Optiker

Optikern är specialist på ögat och synen. Optikern utför synundersökningar och rekommenderar glasögon, kontaktlinser och andra synhjälpmedel efter kundens behov. Vid misstanke om ögonsjukdom remitterar optikern kunden vidare till ögonläkare. Varje synundersökning journalförs. Kommunikativ förmåga och servicekänsla är viktigt i arbetet.

En optiker genomför synundersökningar och rekommenderar glasögon, kontaktlinser och andra synhjälpmedel. Optikern har dagligen mycket kundkontakter. I arbetet ingår att fråga kunden om vilka synbesvär kunden upplever, om allmäntillståndet och vilka erfarenheter kunden har av tidigare glasögon eller kontaktlinser.

Vid synundersökningen använder optikern

Läs mer om Optiker
De flesta optiker arbetar i optikbutiker som anställda eller egenföretagare. Optiker kan även arbeta på ögonkliniker inom sjukvården. Ett fåtal optiker arbetar på syncentraler inom landstingen. En del optiker arbetar med forskning eller inom glasögon- och kontaktlinsindustrin.
Utbildning till optiker finns vid Karolinska Institutet och Linnéuniversitet. Optikerprogrammet omfattar tre års studier. Utbildningen leder fram till optikerexamen och kontaktlinsbehörighet. Optiker är ett legitimationsyrke. Efter utbildningen ansöker man om legitimation som optiker hos Socialstyrelsen.
Medellön
43 600 SEK
i månaden
* Källa: Statistiska centralbyrån (SCB) 2023
Genomsnittslön för Optiker
  • 43 600 SEK
  • 43 000 SEK
Medellön för kvinnor och män inom privat och offentlig sektor
Medellön för kvinnor inom privat och offentlig sektor
  • 43 600 SEK
  • 43 000 SEK
Historisk löneutveckling för Optiker

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 34 600 SEK
  • 35 600 SEK
  • 37 200 SEK
  • 40 700 SEK
  • 40 100 SEK
  • 39 800 SEK
  • 41 700 SEK
  • 43 600 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 3 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 3 SEK

Färdigheter som kan vara bra att ha

Noggrannhet

Att vara noggrann och kontrollera att arbetet är rätt utfört är väldigt viktigt för att gör rätt bedömningar om kundens behov.

Serviceinriktad

Som optiker är det viktigt att vara serviceinriktad och sätta kunden i fokus. Optiker möter dagligen kunder i alla åldrar med olika behov.

Kommunikativ förmåga

I rollen ingår det att rekommendera hjälpmedel och att exempelvis informera om användning av kontaktlinser.

Uppmärksam

Det är viktigt att vara uppmärksam och lyhörd för att kunna identifiera och bemöta kundens behov.

Samarbetsförmåga

I arbetet samarbetar optikern med exempelvis optikerassistenter/säljare.

Har du rätt kompetenser?

Gör vårt yrkestest för att se om yrket passar dig!

Gör vårt yrkestest