Eleverna designar sin skola

Stolar som hänger från taken, grupprum inspirerat av New York och klassrum i två våningar. 

Höjdpunkterna i de nya lokalerna är många och eleverna är hjärnorna bakom.
I dag är det populärt bland skolor att svänga sig med ord som ’’verklighets­förankring’’, ’’bransch­kontakter’’ och ’’omsätta teori i praktik’’. 
På Design & Construction College är detta inte bara fina ord. Här tycker man att undervisning ska handla lika mycket om ämneskunskaper som om att utveckla kreativitet och förmågan att tänka utanför boxen. När det så blev klart att eleverna i Malmö flyttar in i nya lokaler vid Dockan, kände rektor Ann-Sofie Widén att det var dags att visa att det här är skolan som lever som den lär.
– Jag ville ta tillvara på det faktum att vi har ett starkt Teknikprogram med otroligt drivna elever och samtidigt utveckla deras kompetens genom att utföra projekt på riktigt från idé till verklighet med budget, deadlines och analys. Dessutom är det viktigt att eleverna trivs i sin skolmiljö och vad vore bättre än att låta dem själva utforma den, säger hon.

Pierre Dupont Arkitektkontor AB kontaktades då de sedan tidigare är vana att utforma offentliga miljöer, till exempel Campus i Helsingborg, och Pierre Dupont själv var inte sen att nappa på idén:
– Vi älskar ju sådant här, att ta den kreativa kraften som riktas mot oss och lobba snyggt över nät! Vi vill visa att funktion och design kan gå hand i hand och vikten av att våga prova och se möjligheter i alla idéer, säger han.

För eleverna har det här blivit ett smakprov på en framtida karriär inom arkitektyrket.
– Det har nästan varit som en praktik fast det är i skolan. Det är riktigt spännande att se hur arkitekterna jobbar, säger Frida Bank.
– Den här skolan är olik andra skolor eftersom vi får göra det här. Det är häftigt att det är så praktiskt. Andra arkitektutbildningar är mer teoretiska, säger Daniel Berglund.

I dag är huset bara som ett tomt skal, men under sommar­en kommer det att byggas om efter elevernas idéer och till hösten ska skolan flytta in i de unika lokalerna.
– Jag vet att jag kommer att trivas i lokalerna. Jag tycker att det blev jättebra, säger Frida Bank.

Catarina Stiglund, programansvarig för Teknikprogrammet på DCC ser förstås positivt på projektet:
– Projektet kommer att fortgå. Eleverna tar ansvar för sina respektive lokaler och nya elever kommer att bli inkopplade direkt. Vi kommer dessutom att fortsätta söka nya utmaningar, säger hon.

Detta är också bara ett av många praktiska projekt som genomförs på DCC. Alla program jobbar praktiskt i skarpa projekt ute i verkligheten.

Design & Construction College

• Läs mer på: www.facebook.com/Gymnasieskola och på www.dccgymnasium.se

• Huvudman för Design & Construction College är utbildningsföretaget Hermods som utbildat sedan 1898.

Uppdraget:

• Uppdraget har varit att designa Design & Constructions nya lokaler i centrala Malmö.
• Elever från DCC:s Teknik-program med profil Design och arkitektur har under fyra veckor drivit projektet tillsammans med en arkitektbyrå.
• Eleverna har jobbat i mindre grupper med ansvar för olika ytor av lokalerna.
• Varje måndag har eleverna träffat arkitekterna i de nya lokalerna och presenterat idéer och skisser. Mellan mötena har de arbetat på ’’kontoret’’, det vill säga i skolan, med uppdraget.

Senast uppdaterad: 19 jun 2013