Läsa upp betyg i Matematil

21 jun 2018
Fråga:
Hej,   Jag behöver läsa upp mitt gymnasiebetyg i Matematik B. Jag undrar hur jag går tillväga för att söka en sådan kurs och vad den heter (matematik 2?) nu när kurserna har nummer istället för bokstäver.  Det här med utbildningar verkar vara en ren djungel och jag vet inte riktigt vart jag kan vända mig för att få hjälp, därför mycket tacksam för svar.   Vänliga hälsningar, Alexandra Nylund

Svar:

19 jul 2018
Hej Alexandra, Den kursen heter nu matematik 2 och du kan söka den på Komvux/vuxenutbildningen i din kommun ifall du har underkänt betyg i den kursen. Är du inte underkänd, men vill höja betyget, ska du istället göra en prövning i kursen på Komvux. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Läs mer om det här: http://allastudier.se/tips-o-fakta/3076-h%C3%B6j-betygen-genom-pr%C3%B6vning/. Lycka till!