Studera vidare utomlands

20 apr 2018
Fråga:
Hej! Jag befinner mig jut nu i Australien och börjar känna mig redo för att plugga. Jag har googlat runt massvis men har fortfarande en massa frågor... Utbildningar jag är interesserad av är Bachelor i Psykologi, Fysio, sjuksköterska. Men även om det skulle finnas någon möjlighet till basår i natuervetenskap.  1. Finansiering. Hur enkelt är det att finansiera utbilderingen via CSN samt stipendier?  2. Kommer en utbilding vara värd lika mycket om jag studerar den i Australien eller kan det kanske till och med vara värd mer? Finns det andra länder som kanske är bättre att studera i? Tack på förhand, Cecilia Lasson

Svar:

31 maj 2018
Hej, 1. Ta kontakt med CSN och kolla att du och din utbildning är CSN berättigade först. Det återstår troligen terminsavgifter som du måste betala och den kan vara en bra idé att söka efter stipendier men det är inget du kan räkna med när du funderar på din budget. Kanske kan du få ett extra jobb eller spara ihop pengra innan? 2. Det kan bli problem om du vill använda din utbildning i något annat land. Du måste kolla upp vad som gäller för varje utbildning och yrke. Ofta kan man komplettera men ibland blir det svårt att få sin utbildning validerad i Sverige. Det kan man få hjälp med hos Universitets och  Högskolerådet här: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/. Lycka till!