Lön och framtidsutsikter för Marknadsförare
Marknadsförarens viktigaste uppgift är att skapa publicitet och uppmärksamhet för andra företags produkter, tjänster eller idéer.
Detta kallas för marknadsföring och innehåller många steg. Först analyserar marknadsföraren en viss marknad, dess produkter och konkurrenter, för att skapa en helhetsblick av marknaden. Målet är att ta reda på hur
Vid några universitet och högskolor finns utbildningsprogram som är särskilt inriktade mot marknadsföring. Det går också att välja marknadsföring som
Lönestatistik
-
51 600 SEK
-
48 700 SEK
-
55 800 SEK
-
51 600 SEK
-
48 500 SEK
-
48 700 SEK
-
46 900 SEK
-
55 800 SEK
-
53 600 SEK
-
42 900 SEK
-
43 400 SEK
-
46 000 SEK
-
46 100 SEK
-
47 400 SEK
-
48 800 SEK
-
50 400 SEK
-
51 600 SEK
-
3 SEK
-
3 SEK
Jobbutsikter för Marknadsförare
Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara mycket liten konkurrens om jobben för marknadsanalytiker och marknadsförare under det närmaste året. På 5 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete kommer vara mycket stora.
*Källa: Arbetsförmedlingen 2023
Mycket goda jobbutsikter
Inom ett år
Mycket goda jobbutsikter
Inom fem år
Färdigheter som kan vara bra att ha
Förtroendeingivande
I marknadsförarens möte med kunder är det viktigt att kunna knyta kontakter och kunna behålla dessa. Detta görs genom ett bemötande och arbete som målar upp ett förtroende för verksamheten och marknadsföraren.
Säljinriktad
En stor del av marknadsförarens arbete handlar om att sälja en idé, vara eller tjänst. På så sätt eftertraktas personer som kan försäljning och hittar övertygande säljargument.
Kommunikativ förmåga
En marknadsförare ställs ofta inför uppgiften att formulera texter för en målgrupp och idéer för det egna företagets kunder. Därför är det viktigt att vara bra på att uttrycka sig, både i tal och skrift, för att det avsedda budskapet ska nå fram på bästa sätt.
Organisationsförmåga
I processen av en marknadsplan finns många steg och faktorer. Mycket av arbetet bedrivs även inom en tidsram för projektet. Marknadsföraren måste vara bra på att planera sitt arbete för att hålla sina tider, samt för att ta med det som projektet behöver.
Kreativ förmåga
Arbetet ställer krav på skapandet av nya, eller förnyade, marknadsplaner. Därför behöver marknadsföraren ha lätt för att tänka i nya banor och vara bra på att kläcka nya idéer.