AI-driven marknadsföring & kommunikation
UTVECKLA AI-DRIVNA PROCESSER
Kursen AI-driven marknadsföring och kommunikation riktar sig till dig med erfarenhet inom digital marknadsföring som vill lära dig mer om AI och Machine learning - och lär dig leda processer inom marknads- & kommunikationsutveckling.
Artificiell intelligence (AI) håller på att förändra och revolutionera marknads- och kommunikationsarbetet. Att tillämpa AI och utnyttja dess kraft och potential i marknads- och kommunikationsarbetet blir därmed alltmer väsentlig ur såväl lönsamhets- som konkurrenshänseende.
Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar med digital marknadsföring, analys eller kommunikation och är nyfiken på hur du kan använda AI som stöd i ditt arbete.
Utbildningen är bred och innefattar tillämpningsområden, utmaningar och möjligheter såväl som processer, metodik och plattformar på marknaden. En viktig del i utbildning är maskininlärning, som är central teknik för att uppnå AI.
Kursinnehåll
Artificiell intelligens och maskininlärning inom marknadskommunikation, 40 YH-poäng
- Artificiell intelligens vs maskininlärning
- Begrepp, tillämpning, egenskaper, funktionalitet, etc.
- Tillämpningsområden inom AI-driven marknadsföring
- Dataanalys, NLP natural language processing/naturlig språkbehandling, mediaköp, automatiserad beslutsfattning, innehållsgenerering/innehållsproduktion, realtidspersonalisering, etc.
- Komponenter inom AI-driven marknadsföring
- Maskininlärning, big data, dataanalys, plattformar och system samt ramverk och statistiska modeller.
- Process och metodik inom AI-driven marknadsföring
- Marknadsanalys och segmentering, målsättning och nyckeltal, dataskydd och integritet/gdpr och juridik, datakällor och datakvantitet, data science och expertis, datakvalitet, beslutfattande, automatisering, etc.
- Plattformar, system och ramverk inom AI-driven marknadsföring
- Utmaningar inom AI-driven marknadsföring
- Tränings-/inlärningstid, datakvalitet, integritet, affärsnyttoperspektiv, metodik och tillämpning, digitalisering och disruption.
- Möjligheter inom AI-driven marknadsföring
- Ökad avkastning/omsättning, förbättrad kundrelation och personalisering, förbättrad marknadsmätning, effektivare beslutsfattning, etc.
Förkunskaper
ÄR DU BEHÖRIG?
- Grundläggande behörighet: Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens.
- Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom digital marknadsföring, digital kommunikation eller digital analys.
Följande dokument/filer behövs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
- Gymnasiebetyg eller motsvarande
- Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Reell kompetens
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs. Läs mer på ihm.se.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Gör en intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet
Det märks att du gått på IHM IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM med affärsskolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett...