Lagar och regler inom kommunikation och marknadsföring

Medieinstitutet i Sverige AB
Sammanfattning
Korta Yh-utbildningar
Distans
12 veckor
Deltid
CSN-berättigad

Videoreportage

Medieinstitutet

Lagar och regler inom kommunikation och marknadsföring

Juridik och etik

Öka din kompetens i att följa de grundläggande lagar och regler (GDPR, marknadsföringsrätt, upphovsrätt etc) inom digital kommunikation och marknadsföring och kunna identifiera när du behöver juridisk hjälp.

Mer komplicerade lagar och regler

Trycket från lagstiftningen har ökat, reglerna blivit mer komplicerade och betydligt mer omfattande. Dessutom har branschöverenskommelserna blivit fler. Det är inte lätt att jobba med marknadsföring och kommunikation idag om man inte är på ett företag/organisation som har en egen jurist. Här är en kort kurs som ger dig kunskap om de lagar och regler som gäller.

Utbildningens mål

Målet med kursen att ge grundläggande förståelse för de lagar och regler som gäller inom digital kommunikation och marknadsföring. Du ska också kunna identifiera när juridisk hjälp behövs.

Syftet med kursen är att du ska kunna ansvara för att kommunikationsinsatser och marknadsföringskampanjer i olika kanaler och sociala kanaler följer de lagar och regler som gäller inom marknadsrätt, upphovsrätt och avtalsrätt, tar hänsyn till etik och integritet och har kunskap om GDPR.

Förkunskaper

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Yrkeserfarenhet: 1 år heltid. Dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete med kommunikation och/eller marknadsföring

Efter utbildningen

Efter avslutad kurs har du kunskaper i att:

  • Anpassa din kommunikation/marknadsföring till vad som gäller inom marknadsföringsrätten
  • Beskriva och förhålla sig till hur GDPR och integritetsskydd påverkar marknadsföring och kommunikation idag
  • Skapa och använda innehåll som inte bryter mot upphovsrätten
  • Använda avtal och licenser på ett korrekt sätt

Du lär dig att ta ansvar för att företaget/organisationen följer grundläggande lagar och regler inom digital kommunikation och marknadsföring samt kunna identifiera behov av juridisk hjälp.

Kursinnehåll och upplägg

Marknadsföringsrätt:

Gränsdragningen mellan reklam och information, Juridiken kring bloggare och influensers i sociala medier, Påståenden i marknadsföring – Beviskrav, Aggressiva marknadsföringsmetoder, Köperbjudanden – tävlingar och lotterier, Miljöargument i marknadsföring, Hälsopåståenden, Misskreditering och renommésnyltning. Jämförande reklam., Känsliga produkter samt känsliga målgrupper – alkohol, spel, konsumentkrediter, Reklam riktad till barn och svaga målgrupper, Ansvar och påföljder

Upphovsrätt:

Upphovsrätten grunder – ekonomisk rätt och ideell rätt, Verkskategorier – bilder, film, musik, Verkshöjdsbegreppet och skyddstider, Upphovsrättens undantag, Upphovsrätt vs äganderätt, Plagiat och eftergöranden – idéstöld och inspiration, Särskilt om skydd för bilder, Parodier och travestier, Upphovsrättsbrott och påföljder

GDPR, Integritetsskydd och marknadsföring:

Grunderna i GDPR – Personuppgifters påverkan på marknadsrätten, Användningen av personer i reklam – Lagen om namn och bild i reklam, Modellavtal etc

Avtalsrätt:

Grundläggande avtalsrättsliga principer, Avtal och licenser på immaterialrättens område, Bild- och musiklicenser, modellavtal, bransch- och byråavtal.

Teorilektionerna kompletteras med praktiska uppgifter och projekt där kursdeltagarna t ex ska göra bedömningar som t ex behandlar greenwashing, miljöargument i marknadsföring, hälsopåståenden, känsliga målgrupper, diskriminering.

Upplägg

Preliminär start Start 2023-09-30.
Lämna en intresseanmälan så får du besked om och när kursen startar.

Kostnadsfri
Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam.

På distans
Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN
Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Medieinstitutet i Sverige AB

Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikationMedieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Våra...


Läs mer om Medieinstitutet i Sverige AB och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Lagar och regler inom kommunikation och marknadsföring
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Hitta till utbildaren

Medieinstitutet i Sverige AB



Recensioner

Det finns inga recensioner för Lagar och regler inom kommunikation och marknadsföring

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Lagar och regler inom kommunikation och marknadsföring från Medieinstitutet i Sverige AB, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön