Customer Experience Management
FÖRSTÅ CX PÅ DJUPET
Vill du jobba strategiskt och operativt med att förbättra kundupplevelsen? Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.
Customer Experience Management (CXM) bygger på att emotionella upplevelser är nyckeln till kundernas hjärtan och framtida köpbeslut – och är idag ett av företagens främsta framgångsfaktor. Företaget måste möta och överträffa kundernas förväntningar för att inte tappa i konkurrenskraft.
Denna utbildning vänder sig till dig i en arbetsledande position inom marknadsföring, försäljning och Digital Management/IT som behöver kompetenspåfyllnad för att kunna implementera och arbeta utifrån CXM i verksamheten.
Fokus ligger på arbets- och projektmetodik och strategiska processer utifrån ett agilt förhållningssätt likväl som de organisatoriska aspekterna av CXM. CXM handlar om att förstå kundens upplevelser på djupet och måste därför vara integrerad i hela organisationens processer och verksamhet.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Kursinnehåll
CUSTOMER EXPERIENCE MANAGMENT, 30 YH-POÄNG
- Customer (experience) journey mapping – kundpersonas, kundhändelser/kundinteraktioner, touchpoints, kundupplevelse, nyckeltal/KPI och affärsmål
- Tekniker och strategier – kund- och marknadssegmentering, innehållsproduktion, personalisering, kundlojalitetsprogram, kundinteraktioner, kunddataanalys, etc.
- Strategiskt och operativt arbete inom Customer Experience Management - undersök & kartlägg, beskriv & definiera, koncept & beslut, utveckla & implementera, följ upp & analysera, testa & optimera.
- System och plattformar – CRM, marketing automation, e-handel, kundtjänst, CMS, etc.
- Kundrelaterade processer och resurser
- Arbets- och projektmetodik - Fokus på agilt och tvärfunktionellt teamarbete.
- Organisationsprocesser
- Design thinking/service design/tjänstedesignmetodik – iterativa arbetsprocesser, prototyping, användarcentrering, etc.
Förkunskaper
ÄR DU BEHÖRIG?
- Grundläggande behörighet: Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens. - Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) av en arbetsledande roll inom marknadsföring, försäljning eller Digital Management/IT.
Följande dokument/filer behövs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
- Gymnasiebetyg eller motsvarande
- Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Reell kompetens
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs. Läs mer på ihm.se.
Gör en intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet
Det märks att du gått på IHM IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM med affärsskolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett...