Social Media Marketing

Medieinstitutet i Sverige AB
Sammanfattning
Korta Yh-utbildningar
Distans
12 veckor
Deltid
CSN-berättigad

Videoreportage

Medieinstitutet

Social Media Marketing

Professionell digital marknadsföring

En komprimerad YH-kurs som lär dig de viktigaste verktyg, kanaler och arbetsmetodiker som används inom digital marknadsföring.

Sociala medier, innehållsmarknadsföring och Influencer Marketing är discipliner som ständigt utvecklas och snabbt växer i betydelse. Att effektivt kunna föra en dialog med sin målgrupp i dessa kanaler är för många företag idag det viktigaste marknadsföringsredskapet.

Utvecklingen går extremt snabbt

Utvecklingen inom området går mycket snabbt vilket kräver ständig kompetenspåfyllnad inom optimering, analys och handhavande i system och verktyg för publicering och annonsering. Efterfrågan på denna kompetens är stor och växande i hela landet. Idag använder 8 av 10 företag Facebook i sin marknadsföring, 6 av 10 Instagram och 4 av 10 Youtube.

Efter avslutad utbildning har du kompetenser att

Bedriva marknadsföring i sociala medier, med innehållsmarknadsföring, annonsering och influencers med hjälp av branschledande verktyg, system och arbetsmetoder utifrån analys, estimering och optimering.

Du kommer också kunna bedöma kanalens utveckling dels avseende existerande sociala mediers potential och dels vilka nya kanaler som är värda att satsa på.

Utbildningens mål

Syftet med kursen är att den studerande ska kunna bli ansvarig för arbetet med en organisations närvaro i sociala kanaler och självständigt kunna arbeta med både organiskt och köpt innehåll.

Efter genomförd utbildning kommer du ha färdigheter i att:

  • Att kombinera ett företags organiska flöden i olika sociala medier med annonsering
  • Publicering och annonsering på social medier
  • Att skapa målgruppslistor
  • Att bygga Community på Facebook
  • Att använda adminsektionerna för Facebook Business manager
  • Att analysera och dra slutsatser av statistik utvunnen genom användning av sociala medier
  • Skapa ett relevant innehåll som får antalet prenumeranter/följare i de sociala kanalerna att växa
  • Identifiera för målgruppen relevanta Influencers

Förkunskaper

  • Slutbetyg från gymnasium
  • Yrkeserfarenhet: 1 år heltid. Typ av yrkeserfarenhet: Dokumenterad yrkeserfarenhet inom arbete med marknadsföring och/eller kommunikation

Upplägg

Preliminär start Start 2023-09-30.
Lämna en intresseanmälan så får du besked om och när kursen startar.

Upplägg
Kursen bedrivs på distans med ett utbildningspass per vecka. Utbildarna är yrkesverksamma och strävar efter arbetslivsanknytning med skarpa case. Undervisningen har fokus på praktisk tillämpning med verkliga projekt, helst med uppgifter hämtade från deltagarnas arbeten, annars från LGR eller utbildarna. Vid behov genomförs flipped-classroom med uppgifter som ska lösas till ett schemalagt tillfälle.

Kostnadsfri
Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam. Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.

Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.

CSN
Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.

Innehåll

Du får spetskompetens


  1. Utbildningen lär dig att utveckla färdigheter i de verktyg, system och arbetsmetodiker som står till buds inom marknadsföring i sociala medier, innehållsmarknadsföring, annonsering, och influencer marketing.
  2. Du lär dig att ta fram en plan för vilka målgrupper, kanaler och vilket innehåll som ska prioriteras för att nå uppsatta mål och hur innehåll ska anpassas till mål, målgrupp och kanal.
  3. Du lär dig hur man arbetar med influencers, vilka förväntningar och krav som kan ställas såväl som vilka kostnader detta medför.
  4. Du får en grundläggande förståelse för skillnaden mellan sociala medier och andra kanaler och lär sig nyckeltal och metoder för att mäta framgång i sociala medier.

Medieinstitutet i Sverige AB

Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikationMedieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Våra...


Läs mer om Medieinstitutet i Sverige AB och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Social Media Marketing
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Hitta till utbildaren

Medieinstitutet i Sverige AB



Recensioner

Det finns inga recensioner för Social Media Marketing

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Social Media Marketing från Medieinstitutet i Sverige AB, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön