Social Media Marketing

IHM Business School
Sammanfattning
Korta Yh-utbildningar
Distans
16 veckor
Deltid
CSN-berättigad
Distans
Startdatum: 2024-09-23 - Distans
 Social Media Marketing

Social Media Marketing

MARKNADSFÖRING I SOCIALA MEDIER

Kursen Social Media Marketing hjälper dig att bygga varumärkeskännedom, engagemang och kundlojalitet. Lär dig planera, optimera och utveckla strategier för att kommunicera med kunder, skapa förtroende och inspirera till köp i dagens digitala landskap.

Marknadsföring i sociala medier syftar till att skapa varumärkeskännedom, engagemang och kundlojalitet och har på kort tid seglat upp som den kanske viktigaste strategin för att förvärva och behålla kunder framöver. Detta gäller inte bara på konsumentsidan utan numera efterfrågar även B2B-kunder snabba, sömlösa och individanpassade interaktioner med varumärken - oavsett i vilken kanal eller var i kundresan de befinner sig. 

Själva kundupplevelsen är affärskritisk och företag lägger mycket resurser på relationsskapande kommunikation i syfte att bygga förtroende och kundlojalitet. Förståelsen för målgrupper och kanalval blir kritisk vid utformningen av den digitala marknadsföringsstrategin och för att kunna skräddarsy innehåll och optimera räckvidden på olika sociala plattformar krävs kunskaper och färdigheter kring analys och segmentering av målgrupper baserat på beteenden, preferenser och digitala vanor. 

Den kompetens som arbetslivet efterfrågar och som utbildningen tillgodoser kretsar kring planering, optimering, uppföljning och utveckling av företags marknadsföring i sociala medier vilket innefattar kunskaper och färdigheter inom t ex innehållsmarknadsföring, influencer marketing, paid social och storytelling.

Den här utbildningen tillgodoser behovet kring alla de delar som krävs för att professionellt och framgångsrikt kommunicera med kund, bygga förtroende, inspirera till köp samt skapa lojalitet i sociala kanaler. 

DET HÄR ÄR EN KORT YH-KURS

IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.

Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.

Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola, eller motsvarande) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan. 

Ansökan

För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Minst ett års yrkeserfarenhet inom marknadsföring eller kommunikation inom digitala medier.

Kursinnehåll

40 poäng

Marknadsföring i sociala medier

  • Varumärkets identitet och berättande
  • Storytelling och berättande
  • Tonalitet
  • Kundservice
  • Community management – aktiv och engagerad målgrupp online
  • Social media marketing B2B vs B2C
  • Social listening
  • Strategier för att engagera anställda i den sociala mediestrategin

Content Marketing

  • Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning
  • Digital och social creative
  • Strategi och planering
  • Innehåll och innehållsstrategi
  • Distribution och spridning - maximera räckvidd och engagemang
  • Målgrupper – samla in, skapa och bygga målgruppssegment
  • Målsättning och mätning - mätvärden för effektiv analys och optimering
  • Analys och optimering - effektivitet, kanaler och innehåll
  • AI och automation

Influencer Marketing

  • Landskapet, plattformar och nätverk – identifiera och samarbeta med influencers ur olika perspektiv
  • Identifiera influencers - varumärkets värden och målgruppen
  • Samarbets- och kampanjstrategi – idé, kampanjplan, genomförande, uppföljning
  • Strategi – kvalitetssäkring och certifiering, betalningsmodeller, estimate, mätning, etc.
  • Mätning och uppföljning – KPIer och mätvärden
  • Juridik och etik
  • AI och automation

Paid Social

  • Plattformar - annonsering och marknadsföring
  • Målgrupper – samla in, skapa och bygga målgruppssegment
  • Budget och budgivning - budgetering och budgivningsstrategier
  • Målsättning och mätning – effektiv målsättning för lyckad annonsering
  • Analys och optimering optimering – utvärdera innehåll, målgrupp, annonseringseffektivitet, kanalval, etc
  • AI och automation

KURSUPPLÄGG

  • Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
  • Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
  • Digitalt studiematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
  • Eventuellt tillkommer kurslitteratur

Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Examen & Intyg

Genom denna utbildning kommer du att lära dig att bevaka och följa utvecklingen av regelverk som styr hållbarhetsområdet. Du får kunskaper om näringslivets roll och ansvar för hållbar utveckling, samt förståelse för lagkrav, förordningar och riktlinjer kopplade till hållbarhet för företag.

För att stå sig konkurrensmässigt i dagens digitala landskap behöver man engagera sina kunder och vinna deras lojalitet, man behöver synas och interagera där potentiella kunder befinner sig.

Utbildningen ger dig kompetens kring plattformsval, innehållsmarknadsföring, influencer marketing och paid social för tillämpning i digitala kanaler. Efter utbildningen kan du framgångsrikt utforma effektiva, målinriktade, varumärkesstärkande och långsiktigt hållbara marknadsföringsaktiviteter i sociala medier.

Kostnader

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

IHM Business School

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet

Det märks att du gått på IHM IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM med affärsskolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett...


Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Social Media Marketing
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.

Hitta till utbildaren

IHM Business School



Recensioner

Det finns inga recensioner för Social Media Marketing

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Social Media Marketing från IHM Business School, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön