Lön och framtidsutsikter för Kabinpersonal

Kabinpersonalens arbete innebär att ansvara för säkerheten ombord på flygplan samtidigt som man arbetar för att passagerarna ska vara bekväma ombord. Under flygningen ger man service till de som reser. Vid en nödlandning ska de se till att passagerarna så snabbt som möjligt utrymmer flygplanet. Det är viktigt att vara serviceinriktad och ansvarsfull.

Kabinpersonalens huvudarbetsuppgift är att tillsammans med den övriga besättningen ansvara för passagerarnas säkerhet och välbefinnande under flygningen.

Före arbetspasset går man igenom dagens flygningar med den ansvarige ombord. Man får i förväg veta om det finns ensamåkande barn eller andra passagerare som behöver extra assistans under flygningen.

När

Läs mer om Kabinpersonal
Kabinpersonal arbetar på flygbolag. Andra namn på yrket är flygvärdinna, flygvärd eller cabin crew.
Kabinpersonal utbildas efter rekrytering av flygbolaget. Kraven vid anställning varierar mellan de olika flygbolagen, kontrollera kraven med arbetsgivaren. Kontakta din kommun för frågor om vuxenutbildning och Arbetsförmedlingen för frågor om arbetsmarknadsutbildning

En kabinbesättningsmedlem som arbetar med kommersiell trafik med luftfartyg behöver ett
Läs mer om Kabinpersonal
Medellön
33 800 SEK
i månaden
* Källa: Statistiska centralbyrån (SCB) 2023
Genomsnittslön för Kabinpersonal

Kvinnor tjänar 4% mer än män

  • 33 800 SEK
  • 34 100 SEK
  • 32 900 SEK
Medellön för kvinnor och män inom privat och offentlig sektor
Medellön för kvinnor inom privat och offentlig sektor
Medellön för män inom privat och offentlig sektor
  • 33 800 SEK
  • 34 100 SEK
  • 32 900 SEK
Historisk löneutveckling för Kabinpersonal

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 31 200 SEK
  • 30 700 SEK
  • 29 700 SEK
  • 30 900 SEK
  • 32 000 SEK
  • 33 900 SEK
  • 34 400 SEK
  • 33 800 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 3 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 1 SEK

Färdigheter som kan vara bra att ha

God fysik

Kabinpersonalens arbete är tungt i en trång miljö. Man står och går långa stunder och behöver vara i god fysisk form för att orka med jobbet.

Serviceinriktad

Det är viktigt att vara serviceinriktad, lyhörd och hjälpsam i mötet med resenärerna.

Stresstålighet

Det är viktigt att kunna behålla lugnet i stressade situationer. Arbetet i kabinen sker oftast under tidspress.

Initiativförmåga

Det är bra att kunna vara en säker och handlingskraftig ledare vid en eventuell nödsituation.

Kommunikativ förmåga

Det bra om man kan kommunicera på flera språk. Det är också viktigt att kunna läsa av situationer och avstyra konflikter.

Har du rätt kompetenser?

Gör vårt yrkestest för att se om yrket passar dig!

Gör vårt yrkestest