Lön och framtidsutsikter för Marknadsförare

Marknadsföraren får uppdrag från företag och organisationer att välja en idé och skapa en marknadsplan. Denna plan görs för att marknadsföra produkter och tjänster från dessa uppdragsgivare. Marknadsföring har som mål att öka försäljningen eller stärka varumärken. I andra fall är målet att marknadsföra en idé, eller ett beteende i form av ett
Läs mer om Marknadsförare

Marknadsförarens viktigaste uppgift är att skapa publicitet och uppmärksamhet för andra företags produkter, tjänster eller idéer.

Detta kallas för marknadsföring och innehåller många steg. Först analyserar marknadsföraren en viss marknad, dess produkter och konkurrenter, för att skapa en helhetsblick av marknaden. Målet är att ta reda på hur

Läs mer om Marknadsförare
Marknadsförare, även kallad marknadsanalytiker eller marknadskommunikatör, arbetar på företag som anlitas på uppdrag av andra verksamheter som vill ha hjälp med sin marknadsföring. På större företag är marknadsföraren ofta en del av en marknadsavdelning. Marknadsföraren kan också vara ensamt ansvarig för uppgiften i en organisation.
För att få jobb som marknadsförare behöver man ha en universitets- eller högskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam.

Vid några universitet och högskolor finns utbildningsprogram som är särskilt inriktade mot marknadsföring. Det går också att välja marknadsföring som
Läs mer om Marknadsförare
Medellön
47 400 SEK
i månaden
* Källa: Statistiska centralbyrån (SCB) 2023
Genomsnittslön för Marknadsförare

Det finns 20820 anställda inom yrket Marknadsförare i Sverige, 54% är kvinnor och 46% är män

Män tjänar 9% mer än kvinnor

  • 47 400 SEK
  • 45 300 SEK
  • 49 700 SEK
Medellön för kvinnor och män inom privat och offentlig sektor
Medellön för kvinnor inom privat och offentlig sektor
Medellön för män inom privat och offentlig sektor

Privat sektor tjänar 8% mer än offentlig sektor

  • 47 400 SEK
  • 43 600 SEK

Privat sektor tjänar 7% mer än offentlig sektor

  • 45 300 SEK
  • 42 100 SEK

Privat sektor tjänar 7% mer än offentlig sektor

  • 49 800 SEK
  • 46 200 SEK
Historisk löneutveckling för Marknadsförare

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 42 900 SEK
  • 43 400 SEK
  • 46 000 SEK
  • 46 100 SEK
  • 47 400 SEK
  • 47 400 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 3 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 2 SEK

Jobbutsikter för Marknadsförare

Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara konkurrens om jobben för marknadsanalytiker och marknadsförare under det närmaste året. Även på 3 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete för marknadsanalytiker och marknadsförare kommer vara små till medelstora.

*Källa: Arbetsförmedlingen 2023

Små till medelstora jobbutsikter

pointer

Inom ett år

Små till medelstora jobbutsikter

pointer

Inom fem år

Färdigheter som kan vara bra att ha

Förtroendeingivande

I marknadsförarens möte med kunder är det viktigt att kunna knyta kontakter och kunna behålla dessa. Detta görs genom ett bemötande och arbete som målar upp ett förtroende för verksamheten och marknadsföraren.

Säljinriktad

En stor del av marknadsförarens arbete handlar om att sälja en idé, vara eller tjänst. På så sätt eftertraktas personer som kan försäljning och hittar övertygande säljargument.

Kommunikativ förmåga

En marknadsförare ställs ofta inför uppgiften att formulera texter för en målgrupp och idéer för det egna företagets kunder. Därför är det viktigt att vara bra på att uttrycka sig, både i tal och skrift, för att det avsedda budskapet ska nå fram på bästa sätt.

Organisationsförmåga

I processen av en marknadsplan finns många steg och faktorer. Mycket av arbetet bedrivs även inom en tidsram för projektet. Marknadsföraren måste vara bra på att planera sitt arbete för att hålla sina tider, samt för att ta med det som projektet behöver.

Kreativ förmåga

Arbetet ställer krav på skapandet av nya, eller förnyade, marknadsplaner. Därför behöver marknadsföraren ha lätt för att tänka i nya banor och vara bra på att kläcka nya idéer.

Har du rätt kompetenser?

Gör vårt yrkestest för att se om yrket passar dig!

Gör vårt yrkestest