Visa allastudier.se som: Mobil

Lön och framtidsutsikter för Telefonist

Telefonisten är ofta kundens första kontakt med företaget. De som ringer ska få ett bra bemötande och den hjälp de behöver för att nå rätt person. Att vara positiv och lyhörd är viktiga förmågor. Det gäller att vara flexibel och lösningsfokuserad för att kunna hantera alla typer av samtal.

En telefonist tar emot inkommande samtal och kopplar telefonsamtal vidare. Den som ringer till växeln vet ofta inte vem man söker och då är det telefonistens uppgift att kunna koppla vidare till rätt person. Att koppla, hänvisa till ett mobilnummer eller lämna ut en e-postadress är vanliga uppgifter för en telefonist.

De flesta har idag möjlighet att själva

Läs mer om Telefonist
Telefonister arbetar hos myndigheter, företag, organisationer och särskilda callcenter. De kan vara anställda direkt på företaget eller arbeta för ett bemanningsföretag. I ett callcenter sköts telefonpassningen åt flera olika företag samtidigt.
Medellön
26 700 SEK
i månaden
* Källa: Statistiska centralbyrån (SCB) 2022
Genomsnittslön för Telefonist

Det finns 4050 anställda inom yrket Telefonist i Sverige, 72% är kvinnor och 28% är män

Män tjänar 4% mer än kvinnor

  • 26 700 SEK
  • 26 400 SEK
  • 27 600 SEK
Medellön för kvinnor och män inom privat och offentlig sektor
Medellön för kvinnor inom privat och offentlig sektor
Medellön för män inom privat och offentlig sektor

Offentlig sektor tjänar 8% mer än privat sektor

  • 26 400 SEK
  • 28 700 SEK

Offentlig sektor tjänar 7% mer än privat sektor

  • 26 100 SEK
  • 28 100 SEK

Offentlig sektor tjänar 12% mer än privat sektor

  • 27 100 SEK
  • 30 800 SEK
Historisk löneutveckling för Telefonist

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 24 000 SEK
  • 25 100 SEK
  • 25 900 SEK
  • 26 800 SEK
  • 26 700 SEK
  • 26 700 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 3 SEK

Lönen för det här yrket har ökat över tid

  • 2 SEK

Jobbutsikter för Telefonist

Det här yrket har mycket dåliga jobbutsikter.

*Källa: Arbetsförmedlingen 2022

Mycket dåliga jobbutsikter

pointer

Inom ett år

Färdigheter som kan vara bra att ha

Serviceinriktad

Telefonisten ska snabbt kunna hjälpa kunden utifrån behov och kunna förmedla vad som är möjlighet.

Stresstålighet

När det är många som ringer gäller det att svara och snabbt kunna hjälpa kunden för att inte väntetiden ska öka.

Kundfokus

Att snabbt kunna förstå kundens behov.

Förmåga att vara flexibel

Det är viktigt att kunna hantera olika typer av situationer och olika typer av människor.

Har du rätt kompetenser?

Gör vårt yrkestest för att se om yrket passar dig!

Gör vårt yrkestest