Dataanalys och kundupplevelse inom handeln

IHM Business School
Sammanfattning
Korta Yh-utbildningar
Distans
15 veckor
CSN-berättigad
Distans
Startdatum: 2024-09-02 - Distans
IHM Business School Göteborg

Dataanalys och kundupplevelse inom handeln

SÄTT KUNDEN I FOKUS

Få verktygen att arbeta datadrivet för att förstå och förbättra kundupplevelsen, vilket är avgörande i dagens konkurrensutsatta handel.

I takt med att produktdifferentieringen minskar och det blir alltmer utmanande att nå ut till kunder via sociala medier och sökmotorer blir kundupplevelsen alltmer avgörande för butikers och handelsföretagens förmåga att konkurrera. Dagens konsumenter nöjer sig inte bara med bra produkter och tjänster, utan ställer allt högre krav på bra kundupplevelser där varje kontaktpunkt spelar roll.

Att arbeta datadrivet är idag avgörande för att förstå kundbeteenden och behov, och därmed maximera kundnyttan och skapa bra och personaliserade kundupplevelser. Information och data om kunders beteende ger värdefulla insikter som i sin tur kan användas för att optimera och förbättra kundresan och skapa en bättre, mer personlig kundupplevelse.

Kursen vänder sig till dig som arbetar i en arbetsledande roll inom försäljning i butik och/eller handeln.Genom denna kurs får dukompetens för att implementera ett datadrivet och kundupplevelsebaserat arbetssätt.

DET HÄR ÄR EN KORT YH-KURS

IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.

Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.

Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.

Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola, eller motsvarande) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan. 

Förkunskaper

För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet

Behörighet

Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.

Minst 18 månaders yrkeserfarenhet av arbetsledande roll inom försäljning i butik och/eller handeln.

Kursinnehåll

  • Dataanalys
  • Kundinsiktsanalys
  • Kundresa och kundupplevelse

Upplägg

  • Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
  • Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
  • Digitalt studiematerial
  • Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
  • Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
  • Eventuellt tillkommer kurslitteratur

Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs. 

Examen & Intyg

Kursen ger dig den kompetensplattform som krävs för att utveckla och implementera en framgångsrik strategi för kundupplevelse. Du får kunskaper inom dataanalys och hur du arbetar data- och insiktdrivet; nödvändiga komponenter för att skapa en framgångsrik kundresa i dagens digitala värld.

Du får fördjupade förståelsen för hur olika datainsamlingsmetoder och hur dessakan användas för att få en djupare insikt i kundens beteenden och behov.Den sista delkursentar sedan dessa insikter till en ny nivå genom att fokusera på hur data från olika källor kan sammanföras och analyseras för att skapa en helhetsbild av kundbeteenden.

Hållbarhet går som en röd tråd genom kursenoch ger digkompetens och verktyg för att integrera hållbarhetsaspekten idina kommande arbetsuppgifter med dataanalys och kundupplevelse.Med din nya kunskap och kompetens kommer du därmed vara en kugge inte bara i handelns digitala transformation utan även i dess förändringsresa till en mer hållbar handel.

Kostnader

Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.

IHM Business School

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet

Det märks att du gått på IHM IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM med affärsskolor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett...


Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar

Gör en intresseanmälan

Få svar på dina frågor om Dataanalys och kundupplevelse inom handeln
Kom i kontakt med skolan
Inga kostnader eller förbindelser

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.

Hitta till utbildaren

IHM Business School



Recensioner

Det finns inga recensioner för Dataanalys och kundupplevelse inom handeln

Gör en intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Dataanalys och kundupplevelse inom handeln från IHM Business School, fyll i dina uppgifter:

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön