Lön och framtidsutsikter för Kundtjänstmedarbetare
Kundtjänstmedarbetaren har en bred roll där man både löser kunders problem, svarar på frågor och arbetar med att hitta rätt produkt eller tjänst för kunden. Arbetet sker oftast i team som jobbar mot gemensamt uppsatta mål.
Även om arbete med inkommande samtal är vanligast så förekommer det även att man både hanterar inkommande och utgående samtal.
För de som
Det är vanligt att man får en introduktion och en betald utbildning i yrket
Lönestatistik
-
30 500 SEK
-
30 000 SEK
-
31 200 SEK
-
30 400 SEK
-
31 200 SEK
-
29 900 SEK
-
31 100 SEK
-
31 100 SEK
-
31 300 SEK
-
25 300 SEK
-
26 200 SEK
-
26 800 SEK
-
27 400 SEK
-
27 800 SEK
-
28 300 SEK
-
29 300 SEK
-
30 500 SEK
-
3 SEK
-
3 SEK
Jobbutsikter för Kundtjänstmedarbetare
Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara liten konkurrens om jobben för kundtjänstpersonal under det närmaste året. På 5 års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att möjligheterna till arbete kommer vara stora.
*Källa: Arbetsförmedlingen 2023
Goda jobbutsikter
Inom ett år
Goda jobbutsikter
Inom fem år
Färdigheter som kan vara bra att ha
Serviceinriktad
Att ge bra service till kunderna är en av de viktigaste delarna i kundtjänstmedarbetarens jobb. Därför är det bra att snabbt kunna uppfatta de behov som finns hos kunden och förstå vad som behöver göras.
Förmåga att vara flexibel
Kundtjänstmedarbetare hanterar många olika slags ärenden. Hjälpen man ger ska även anpassas efter varje kunds behov. På så sätt är det positivt om man är bra på att hantera förändringar och kan anpassa sitt arbetssätt.
Kommunikativ förmåga
Som kundtjänstmedarbetare är man ständigt i kontakt med olika kunder som behöver hjälp med ärenden. Det hjälper därför att kunna anpassa kommunikationen efter olika ärenden och göra sig förstådd på bästa sätt.