Masterprogram i Marknadsföring och konsumtion

Göteborgs universitet
Sammanfattning
Program (avancerad nivå)
Göteborg
120 hp
Heltid
Klassrum
Startdatum: Höst 2024 - Göteborg

Masterprogram i Marknadsföring och konsumtion

Masterprogrammet i Marknadsföring och konsumtion fokuserar på marknadsföring och varumärken, tar sig an hållbarhetsutmaningar och försöker förstå hur konsumenter agerar på en global handelsplats. Programmet riktar sig till dig som vill lära dig mer om den roll som marknadsföring och konsumtion har i samhället, och som vill utforska den roll som kulturella faktorer och global kontext spelar. Forskningsnära kurser ger dig möjligheter att utveckla ditt strategiska tänkande och ger dig värdefulla kunskaper vad gäller marknadsföring och konsumtion.

Om utbildningen
Dagens marknader är dynamiska och föränderliga med ständiga produktlanseringar som tävlar om konsumentens uppmärksamhet och lojalitet. Masterprogrammet i marknadsföring och konsumtion är utformat för dig som vill utveckla din kompetens avseende hur konsumenter agerar och hur företag i sin tur reagerar på dessa förändrade kundbehoven kompetens vi tror är en avgörande framgångsfaktor i ditt framtida yrkesliv.

Skräddarsy din utbildning till att passa dina särskilda intressen
Programmet hanterar regionala, nationella och globala aspekter av hållbar konsumtion, kundbeteende och förmågan att bibehålla konkurrensfördelar. En internationell grupp av studenter med olika utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet kommer att berika dina studier och förbereda dig för en framgångsrik internationell karriär. Forskningsnära undervisning baserad på de senaste teorierna inom marknadsföringsämnet kombineras med aktuella fallstudier utarbetade i nära samarbete med företag och samhället runt omkring oss. Utöver de obligatoriska kurserna som förser dig med grundläggande kunskap kommer du ha möjlighet att välja mellan en mängd olika valbara kurser för att på så sätt skräddarsy din utbildning. Du kan välja mellan att inrikta din utbildning mot exempelvis konsumenters beslutsfattande, service design eller digital marknadsföring. Det är också möjligt att välja kurser inom andra fält, som exempelvis management och turism. Dessutom kommer du att ha möjligheten att tillbringa en termin utomlands på något av våra utvalda högkvalitativa partneruniversitet.

Marknadsföringsavdelningens rykte
Marknadsföringsavdelningen vid Handelshögskolan har ryktet som en av de bästa i Sverige, både vad gäller forskning och undervisning. Programmet erbjuder aktuella kurser av erfarna och kvalificerade lärare. Marknadsföring är ett viktigt fält inom den företagsekonomiska fakulteten vid Handelshögskolan. Över tid har tusentals nöjda studenter erhållit examen i marknadsföring här.

Fokus på hållbarhet
Kunskap om hållbarhetsutmaningar och hållbar utveckling är högt efterfrågad inom marknadsföringsyrket. Masterprogrammet i marknadsföring och konsumtion har i över ett decennium adresserat hållbarhetsutmaningar inom ramen för marknadsföringsämnet, med speciellt inriktade kurser. Den fördjupade förståelsen och kompetensen du kommer få inom hållbar marknadsföring kommer att ge dig många fördelar i din framtida karriär.

Internationellt
Du kommer att vara en del av en dynamisk och internationell studentgrupp.Programmets internationella profil låter dig möta andra kulturer, förbättrar din kommunikationsförmåga och skapar grunden till ett globalt nätverk. Du kan även tillbringa utbytestid vid ett av våra partneruniversitet.

Förkunskaper

Generella förkunskapskrav En kandidatexamen (motsvarande 180 högskolepoäng, hp) från ett internationellt erkänt universitet och kunskaper i engelska motsvarande studier i engelska på gymnasienivå, s.k. kurs Engelska 6/Engelska B eller motsvarande nivå från ett internationellt erkänt test. För mer information om de generella förkunskapskraven, se www.universityadmissions.se (engelska)och www.antagning.se (svenska). Programspecifika förkunskapskrav A) minst 30 hp inom företagsekonomi eller B) minst 15 hp i företagsekonomi och 15 hp i ämnesområden relaterade till sociologi, psykologi,kommunikation och nationalekonomi. Utöver kraven i A och B måste den sökandes universitetsutbildning innehålla minst 15 hp i statistik eller 7,5 hp i statistik och 7,5 hp i kvantitativa metoder och/eller matematik.

Examen & Intyg

Masterexamen

Göteborgs universitet

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Öppenheten är ett signum som genomsyrar verksamheten. Universitetet tar plats i debatten...


Läs mer om Göteborgs universitet och visa alla utbildningar

Hitta till utbildaren

Göteborgs universitet


Recensioner

Det finns inga recensioner för Masterprogram i Marknadsföring och konsumtion

Jobb & Lön

Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?

Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.

Till Jobb & Lön