Barns och ungas identitetsskapande på nätet
Vill du lära dig mer om vad identitet och identitetsskapande på nätet kan innebära för barn och unga? Vill du stärka din digitala kompetens med avseende på detta? I dag finns fler möjligheter än någonsin till kreativt identitetsskapande. Vad är betydelsefullt när barn och unga skapar sina identiteter i sociala medier? Kan barn och unga skapa vilka identiteter de vill? På vilka sätt kan identitetsskapande medieras i sociala miljöer på nätet? Och hur kan detta tänkas samspela med lärande?
I kursen genomförs fördjupande studier av barns och ungas identitetsskapande på nätet. Detta behandlas med avseende på digital kompetens och i relation till förskolans och skolans arbete med likabehandling och individens rätt att vara sig själv. Kritiskt, självständigt och vetenskapligt grundat förhållningssätt betonas. För att fördjupa kunskaper om identitetsskapandets komplexitet antas flera teoretiska perspektiv, såsom; pedagogiska, psykologiska, sociologiska, normkritiska och existentiella. Aspekter av identitet, som exempelvis sexualitet, kön, klass, etnicitet och funktionsvariationer problematiseras. Även makt, normalisering, och sociala privilegier bearbetas i relation till identitet. Sammantaget bereder kursen tillfälle till att på vetenskaplig grund utveckla professionella, pedagogiska förhållningssätt som kan främja barns och ungas möjligheter till jämlikt identitetsskapande i enlighet med gällande styrdokument.
Förkunskaper
Umeå universitet
Välkommen till Umeå universitet
Att studera är första steget mot en spännande framtid. Att studera är också att ha kul under tiden. Gör det tillsammans med 36 000 studenter från hela världen! För att studierna ska fungera riktigt bra är det viktigt med en miljö att trivas...
Hitta till utbildaren
Umeå universitet
Det finns inga recensioner för Barns och ungas identitetsskapande på nätet
Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?
Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.