Videoreportage

Art Director / Copywriter
På Berghs Art director/Copywriter–program blir du en hantverksmästare i text eller form. Du jobbar med allt mellan bokstäver och bild, tonalitet och typografi, former och formuleringar. Vare sig du väljer att skriva eller att rita med din penna, inriktar dig på Copywriting eller Art direction – efter dina två år på utbildningen kommer du att vara en mångfacetterad kreatör som är expert på strategi, idé- och konceptutveckling.
Som Art Director arbetar du med de visuella uttrycken medan du som Copywriter ansvarar för att sätta ord på era idéer. Rollerna liknar varandra mycket – ni jobbar tätt i team med att komma fram till vad som ska göras, för att sedan ansvara för olika delar i hur idéerna ska få mottagaren att känna något.
Under utbildningen bygger du din kreativa verktygslåda med teoretiska och praktiska kunskaper. Föreläsningar, seminarier, workshops, case och projekt varvas med varandra. Du jobbar med kreativa modeller i verklighetsnära projekt och tränas i din roll inför det kommande arbetslivet. I programmet ingår två praktikperioder där du får chansen att prova vingarna innan du lämnar boet för att flyga fritt.
Efter två år på programmet Art Director/Copywriter har du byggt upp en vass portfolio, ett ovärderligt kontaktnät och många fina minnen från en väldigt intensiv och rolig tid. Möjliga arbetsgivare är förutom Reklambyråer, PR-byråer, produktionsbolag och inhousebyråer även marknadsavdelningar, start-ups och techbolag. Men vi vet också att kreativa människor kan hamna på helt andra ställen – möjligheterna är många!
Om utbildningen
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program för dig som älskar att lösa problem! Hälften av klassen kommer att kliva ut i arbetslivet som Art Directors och hälften som Copywriters. Här tränar du gemensamt dina förmågor i problemlösning och idéskapande - samtidigt som du utvecklar ditt valda hantverk och inriktning.Som Art Director arbetar du med de visuella uttrycken medan du som Copywriter ansvarar för att sätta ord på era idéer. Rollerna liknar varandra mycket – ni jobbar tätt i team med att komma fram till vad som ska göras, för att sedan ansvara för olika delar i hur idéerna ska få mottagaren att känna något.
Under utbildningen bygger du din kreativa verktygslåda med teoretiska och praktiska kunskaper. Föreläsningar, seminarier, workshops, case och projekt varvas med varandra. Du jobbar med kreativa modeller i verklighetsnära projekt och tränas i din roll inför det kommande arbetslivet. I programmet ingår två praktikperioder där du får chansen att prova vingarna innan du lämnar boet för att flyga fritt.
Efter två år på programmet Art Director/Copywriter har du byggt upp en vass portfolio, ett ovärderligt kontaktnät och många fina minnen från en väldigt intensiv och rolig tid. Möjliga arbetsgivare är förutom Reklambyråer, PR-byråer, produktionsbolag och inhousebyråer även marknadsavdelningar, start-ups och techbolag. Men vi vet också att kreativa människor kan hamna på helt andra ställen – möjligheterna är många!
Berghs School of Communication

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Hitta till utbildaren
Berghs School of Communication
Recensioner
Det finns inga recensioner för Art Director / Copywriter
Jobb & Lön
Var finns framtidens jobb & hur mycket kommer jag att tjäna?
Få koll på vad du kan tjäna efter din utbildning och om den branschen är värd att investera din tid i.