Ska du söka till högskolan? Här går vi steg för steg igenom hur du gör din anmälan.
1. Skapa användarkonto på antagning.se
På Antagning.se skapar du ditt användarkonto för att kunna söka till alla Sveriges högskolor och universitet på webben. Där kan du följa din anmälan, se dina meriter från gymnasiet och högskolan och svara på ditt antagningsbesked.
2. Anmäl dig till kurser/program
Anmälan till alla kurser och program gör du i samma anmälan. Det enklaste sättet är att göra en webbanmälan på Antagning.se. Det går också att göra en pappersanmälan.
Du kan välja 12 olika alternativ och det är viktigt att du tänker igenom din prioritering ordentligt. Blir du antagen till en utbildning stryks du nämligen på lägre prioriteringar. Du kan bli antagen till högst 45 högskolepoäng per termin. Ändringar i anmälan kan du göra fram till sista ansökningsdatum.
Efter sista anmälningsdag kan du bara stryka utbildningar för att få en ny ordning. Väljer du att lägga till en ny utbildning eller byta plats på en utbildning i din anmälan kommer de att räknas som sena anmälningar.
De kurser som är öppna för anmälan har en "välj-knapp" på Antagning.se.
Sen anmälan
Trots att sista anmälningsdag passerat kan du göra en sen anmälan till många kurser och program. De utbildningar som har platser kvar och tar in sökande efter passerat ansökningsdatum har en "välj-knapp" på Antagning.se, där du anmäler dig.
När du har anmält dig sent får du ett reservnummer, som också fungerar som ett könummer. Prioritetsordningen för sena anmälningar är nämligen datumstyrd, ju tidigare du har gjort en sen anmälan, desto större chans att få en plats. Det spelar alltså ingen roll om du har sämre betyg än en sökande som sökt senare än du, du har ändå förtur. Förutsättningen är att du har de förkunskaper som krävs, att du är behörig. Om du får en plats får du meddelande av universitetet eller högskolan som ger utbildningen.
3. Skicka in handlingar
Vilka handlingar just du behöver skicka in för att ansökan ska bli komplett beror på om du har sökt högskolestudier tidigare eller inte. Många gymnasiebetyg, högskoleprovsresultatet och vissa nya slutbetyg från vuxenutbildningen hämtas automatiskt när du gjort en anmälan. Huvudregeln är att du som söker för första gången, har gått ut gymnasiet och inte läst någon ytterligare kurs sedan dess INTE behöver skicka in någonting.
Det här behöver du INTE skicka in:
- Slutbetyg från gymnasiet – Det är bara om din gymnasieskola inte är ansluten till den nationella betygsdatabasen som du måste skicka betyget själv.
- Slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning – Det är bara om din skola inte är ansluten till den nationella betygsdatabasen som du måste skicka in betyget själv.
- Högskoleprovsresultatet – Om du saknar svenskt personnummer måste du själv skicka in en kopia på ditt resultat.
- Intyg om arbetslivserfarenhet – Skicka bara in om det krävs för behörighet eller höjer ditt meritvärde.
Handlingar som du kan behöva skicka in:
- Gymnasiebetyg – Om din gymnasieskola är ansluten till betygsdatabasen behöver du inte skicka in ditt betyg från gymnasiet. OBS! Det är först efter att du har gjort en anmälan som betyget hämtas och visas.
- Betyg från gymnasial vuxenutbildning.
- Utländskt gymnasiebetyg.
- Folkhögskoleintyg.
- Intyg för basår.
- Intyg om arbetslivserfarenhet.
- Studiemeritförteckning / examensbevis från äldre högskolestudier alternativt utländska högskolestudier.
- Blankett och handlingar för bedömning av reell kompetens/undantag.
- Anståndsbesked för universitet/högskola.
Ibland kan du behöva skicka in en kopia av körkort, legitimation, personligt brev eller en uppsats. Om du ska ladda upp handlingarna på Mina Sidor eller skicka till den högskola som ger utbildningen, ser du om du klickar på "Läs kursbeskrivning och förkunskaper" under utbildningen i fråga.
De papper du skannar in ska vara original, alltså inte kopior. Om dokumentet är i färg ska du skanna det i färg.
4. Antagningsbesked
Antagningsbesked skickas i början/mitten av juli för höstterminen och början/mitten av december för vårterminen.
I antagningsbeskedet ser du om du är antagen, reservplacerad eller struken efter det första urvalet. Du måste svara på antagningsbeskedet för att behålla din plats.
Om du glömt att tacka ja till en utbildning du blivit antagen till, kan du anmäla dig till den igen, men då som sen anmälan.
Källa: Antagning.se.