Ju större andel elever som går i friskola, desto högre snittbetyg för alla elever i kommunen, visar en ny forskarrapport.
Eleverna i de kommunala skolorna drar lika stor nytta av friskolorna i form av bättre resultat, enligt studien från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (Ifau). Om andelen friskoleelever i en kommun ökar med tio procentenheter förbättras niondeklassarnas resultat med 3–5 procent. Den kan illustreras med att 2 av 20 elever i en klass höjer sitt betyg ett steg.
– Resultaten för svenska elever har sjunkit sedan 1990-talet. Det finns en massa tänkbara orsaker till det, och friskoleetableringen är en som lyfts fram. Men det är inte friskolorna som varit problemet. Det är den viktigaste slutsatsen, säger professor Mikael Lindahl, en av rapportförfattarna.
Rapporten ger inte svar på varför friskolorna tycks ha bromsat en negativ utveckling. Forskarna finner inget stöd för betygsinflation, men pekar på att konkurrensen kan få skolorna att skärpa sig och att nya idéer sprids mellan skolorna. Rapporten går inte heller in på det ökande gapet mellan de sämsta och de bästa elevernas resultat, och vilken roll friskolorna haft i det sammanhanget. Segregeringen är en fråga som Ifau studerar i ett separat projekt.
Sök gymnasieutbildningar
Sök bland Sveriges alla gymnasieutbildningar på gymnasium.se
TT