28 sep 2015

"Jag är nöjd"

Efter en kurs hos Företagsuniversitetet känner Maria Gottberg att hon är mer självsäker och har mer tyngd i sitt jobb som VD-assistent.

Kursen har dessutom gett henne en ökad förståelse för verksamheten.
– Jag vet nu mer vad jag kan bidra med, säger hon.

Maria Gottberg sökte kursen Executive Assistant för att hon kände att hon ville utvecklas i sin roll som VD-assistent på Skandia.

– Jag ville bredda mig lite och få mer kunskap om saker som händer i bolaget och som berör den roll jag har i företaget, säger Maria Gottberg.

Kursen innebär att deltagarna över sju månader träffas en gång i månaden för ett två dagars block. Ett block är längre och förlagt i England. Maria var mycket nöjd med kursinnehållet.

– Utbildningen har tagits fram i samarbete med EUMA Sweden (European Management Assistants), för att garantera att kunskaperna är relevanta och ligger på rätt nivå. De har även gjort en chefsenkät som visar vad chefer i Sverige vill att deras assistenter ska kunna för att på bästa sätt kunna stötta dem i deras arbete. Det gjorde att det blev en genomtänkt kurs, säger hon.

Utöver att få hjälp och kunskap från kursledarna blev utbildningen en möjlighet att nätverka med andra vd-assistenter och lära av varandra. Detta var nog den största behållningen då vi fick insikt i hur saker görs på andra företag, både små, stora, privata och offentliga. Sekretessen i gruppen var någonting som alla värdesatte högt, vilket gjorde att vi kunde hålla högt i tak och bolla tankar och idéer. Att arbeta som assistent på högre nivå kan vara ganska ensamt och det är skönt att ha ett nätverk som hjälper en att se på rollen och uppgifterna från ett annat perspektiv.

– Vi tog upp mycket av det jag berörs av i min vardag. Jag blev ingen expert men nu förstår jag mer av vad folk pratar om och hur det hänger ihop, säger Maria Gottberg.

Några av de delarna som var extra uppskattade av henne var till exempel dagarna i London som fokuserade på kommunikation på engelska och föreläsningarna om varumärkesbyggande och internkommunikation. Det som gav henne mest var genomgången av Appreciative Leadership.

– Det var helt nytt för mig. Det handlar om att inte fokusera på det negativa utan på det positiva och lyfta det ännu mer, säger Maria.

Hon var mycket nöjd med kursledarna.

– De var engagerade, kunniga i ämnena och intresserade av oss och det vi hade att dela med oss av, säger Maria.

Hon känner att hon blivit bättre på sitt arbete efter att ha gått kursen Executive Assistent.

– Jag är nöjd och jag känner att min chef är detsamma, säger Maria Gottberg.

Senast uppdaterad: 28 sep 2015

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2012-09-04

Låt misslyckandet bli ett steg framåt

Efter en tung motgång i karriären är det frestande att kasta in handduken och säga: ”Nej, det här är nog inget för mig.” Men vänta – du drar kanske förhastade slutsatser.  De flesta har gjort insatser i karriären som gått snett, eller hamnar i situationer som har känts helt fel. Har det hänt dig också? Kanske är du i detta just nu? Då är det dags att upptäcka ett nytt sätt att betrakta dessa situ ...
Läs mer
Senast uppdaterad: 2021-10-21

Retorikexperten: Lyssna noga

Fredrik Söderquist är studierektor i retorik och vet hur du kan optimera din kommunikation för att komma förbi och fram i karriären. En balans mellan att driva budskapet och vara lyhörd för lyssnarna. Det är vad som utmärker en god talare enligt Fredrik Söderquist. Han är i grunden språkkonsult, men slog in på retorikspåret då han ville få möjlighet att lyfta in språket i ett samhällsperspektiv oc ...
Läs mer
Senast uppdaterad: 2014-01-08

Han satsar på kompetensen

På TM-group satsar man på kompetensutvecklingen för sina anställda. Eftersom de jobbar inom teknikbranschen behöver de alltid hålla sig uppdaterade. – Det är alltid viktigt att utvecklas för att vara med, säger Mikael Bergqvist, Sverigechef på TM-group.TM-group har kontor i hela Skandinavien och levererar tekniska lösningar till kunder inom finans, callcenter eller säkerhet.
Läs mer